eCall betyr at bilen selv kan varsle når ulykken har vært ute. Volvo er blant de som er langt framme på teknologien allerede, dette er to velkjente knapper for mange Volvo-eiere.
eCall betyr at bilen selv kan varsle når ulykken har vært ute. Volvo er blant de som er langt framme på teknologien allerede, dette er to velkjente knapper for mange Volvo-eiere.

Nå blir dette påbudt i bilen din

Ny regel vedtatt denne uken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når ulykken først er ute i trafikken, kan det være helt avgjørende hvor fort hjelpen rekker fram. I mange tilfeller kan dette bety forskjellen på liv og død.

Nå kommer det et nytt EU-krav som skal bidra til å få ned varslingstiden til et minimum. EU-parlamentet har nemlig akkurat vedtatt at alle nye personbiler som selges fra 31. mars 2018 skal ha installert såkalt eCall. 

Redde 2500 liv

Dette systemet skal sørge for at bilen selv automatisk kontakter nærmeste alarmsentral ved en ulykke. eCall sender da også informasjon om hvor bilen befinner seg, slik at hjelpen kan komme raskest mulig fram. 

Flere biler har allerede i dag innebygget kommunikasjonsutstyr som skal varsle nødetatene. Erfaringene fra dette er så gode at EU-parlamentet regner med påbudet skal kunne redde 2.500 liv årlig.

Dette kaller vi kostbar krasj

Finnes allerede

EUs medlemsland har fått i oppdrag å sørge for at de har nødvendig teknologi til å kunne motta og behandle automatiske nødanrop innen oktober 2017. Så skal selve påbudet innføres på alle biler solgt fra mars 2018.Som EØS-land er også Norge omfattet av dette. 

Teknologien finnes som nevnt allerede hos flere merker, og er på mange måter en naturlig forlengelse av muligheter som kommer av utstyr som de siste årene har blitt mer og mer vanlig. Internett-oppkobling og GPS-lokalisering er blant dem.

Bilene blir dyrere

Det skjer også en rivende utvikling på kommunikasjon direkte mellom bilene, slik at en kan unngå farlige situasjoner som sjåførene ikke er oppmerksomme på.

I utgangspunktet er det kalkulert at det nye systemet i gjennomsnitt vil øke prisen på hver nybil med en snau tusenlapp. Men er det nok også grunn til å vente at teknologien blir rimeligere etter hvert som volumet av biler som bruker den øker. 

Krasjet med "halvt" sikkerhetsbelte – får erstatning på 82 millioner