Over 1,3 millioner som nybil, nå kan den bli din for under 300.000 kroner. Og denne stasjonsvogna har krefter nok til å kjøre fra de aller fleste. Faksmilie fra www.finn.no.
Over 1,3 millioner som nybil, nå kan den bli din for under 300.000 kroner. Og denne stasjonsvogna har krefter nok til å kjøre fra de aller fleste. Faksmilie fra www.finn.no.

Denne bilen har tapt seg over en million kroner

Stasjonsvogn med 4x4 og råsterk motor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når de møter denne bilen i trafikken, er det neppe veldig mange som tenker den er noe spesielt. Riktignok er det fire eksospotter bak og den ser ekstremt strøken ut. Og for kjennere er det nok et godt tegn at den helt mangler modellbetegnelse på bakluka. 

Men likevel: Mercedes E-klasse av denne generasjonen er det mange av på norske veier, ikke minst har den i en årrekke vært et velkjent syn som taxi.

Sjeldent pen

Spesiell er den imidlertid så absolutt. E-klassen som Daniel i Trondheim har lagt ut til salgs, er nemlig en E500 V8 4Matic. 

Tilbake i 2003 var dette en bil til rundt 1.350.000 kroner. Nå, derimot, er prisforlangende 285.000 kroner.

Over én million kroner i verditap, altså. Men selv om dette eksemplaret har rullet såpass mye som 241.600 kilometer, later det til å være i sjeldent pen stand.

Tar du denne? Dette er Norges mest solgte stasjonsvogn

Flere hundre tusen 

"Kompromissløst vedlikeholdt", skriver Daniel i annonsen. En slik formulering betyr gjerne at det ikke har vært spart på noe som helst. Så skal det da også foreligge kvitteringer for flere hundre tusen kroner fra de siste årene.

Akkurat det kan man jo tolke som både skummelt og litt foruroligende. Men samtidig betyr det i alle fall at bilen bør være svært godt fulgt opp. Selger legger også til at alle barnesykdommer og svakheter denne modellen hadde (det var noen av dem), er utbedret.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Super vinterbil

Hva får du så hvis du legger 285.000 kroner på bordet for denne bilen? Jo, du får en av datidens heftigste stasjonsvogner, og en bil det heller ikke i dag er mange som kjører fra.

Under panseret finner vi nemlig en 5-liters V8-motor på 306 hestkrefter. Den er kjent for å være både råsterk og kjapp. Kreftene plantes til bakken via alle fire hjulene. Med nivåregulering i tillegg, snakker vi en meget habil vinterbil.

Bagasjerommet er legendarisk stort og enkelt å utnytte. Skal du har plass til mer bagasje enn dette, må du kjøpe flerbruksbil.

Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Mye krefter – og utstyr

Første eier var tydeligvis ikke av det knuslete slaget. Vedkommende hadde tydeligvis ikke bare sans for mye krefter, her er det også svært mye utstyr på plass.

Vi kan blant annet nevne firesoners klimaanlegg, bi-xenon, nøkkelfri start, stor navigasjon og Harman/Kardon-stereo med aux-inngang, sistnevnte var ikke dagligdags i 2003.

Nå leveres den med NAF-test og full shining både utvendig og innvendig. Skal vi tippe at dette blir den nye familiebilen til en Mercedes-entusiast med sans for å la andre ta det virkelig store verditapet?

I motsatt ende: Disse bilene taper seg minst

Fire eksospotter er med på å avsløre at dette ikke er en helt vanlig E-klasse stasjonsvogn ...  Faksimile fra www.finn.no..
Fire eksospotter er med på å avsløre at dette ikke er en helt vanlig E-klasse stasjonsvogn ...  Faksimile fra www.finn.no..

Dyr SUV kan være et pengesluk, se bare her: