En helt ny Subaru Outback har rullet inn på det norske markedet - så langt har salget gått over all forventning.
En helt ny Subaru Outback har rullet inn på det norske markedet - så langt har salget gått over all forventning.

Ny modell har tredoblet salget

Gammel traver har fått ny suksess.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Subaru var svært tidlig ute da de lanserte sin Outback tilbake i 1994.

Oppskriften har blitt kopiert av svært mange siden: En rommelig stasjonsvogn med litt ekstra bakkeklaring, en dose offroadstyling og ikke minst firehjulstrekk.

Og vips har man en bil som skiller seg litt fra mengden. Her hjemme har denne biltypen vært en stor sukess, der modeller som Audi Allroad og Volvo XC70 lenge har gjort det skarpt, sammen med Outback. 

Bestilt flere biler

Outback har havnet litt i skyggen av flere nye konkurrenter de siste årene, men nå har den begynt å slå tilbake på salgsstatistikkene.

I år har en helt ny generasjon rullet inn, en bil som har fått svært gode kritikker. Og det har også bilkjøperne fått med seg:

Subaru Norge hadde planer om å selge 700 nye Outback i år, men allerede nå har forhandlerne bestilt over 1000 biler.

– Vi har fått tak i 400 biler ekstra, men jobber med å få tak i flere, sier adm. direktør Jan Kåre Holmedal, i en pressemelding.

Outback er som skreddersydd for mange norske familier med aktiv livsstil.
Outback er som skreddersydd for mange norske familier med aktiv livsstil.

Litt historikk: Slik skapte den en helt ny trend

Yngre kundegruppe 

I 2014 ble det solgt 337 Outback her hjemme. Det antallet har man allerede tredoblet, og ennå er det mange måneder igjen av året.

Hos Subaru har man også registrert at Outback tiltrekker seg litt andre kunder enn de øvrige Subaru-modellene. Her er er nemlig kundegruppen 10-15 år yngre enn den tradisjonelle Subaru-kjøperen.

Kjøperne av disse er ikke som alle andre ...

Løftet seg 

Brooms bilekspert Benny Christensen var på lanseringen av Outback tidligere i år. Han lot seg imponere da – og er ikke overrasket over at bilen har slått an:

– Nei, dette er solid skritt oppover både for Outback og Subaru. Denne bilen er minst på høyde med konkurrentene, på flere områder overgår den dem. Den er teknisk avansert, har mye utstyr og er god å kjøre. Dessuten har har Subaru løftet design og interiør mange hakk. Den opplevde kvaliteten i Subaru-interiørene har ikke alltid vært den beste, her har de nærmet seg de beste konkurrentene, sier Benny.

Mye bil for pengene

– Og så skader det vel ikke med et svært godt rykte for driftssikkerheten?

– Nei, helt klart ikke. Her er Subaru på linje med de beste konkurrentene fra Japan. Dessuten må vi trekke fram prisen. For en halv million kroner får du en fullt utstyrt Outback. Skal du ha samme utstyr i biler som Audi A4 Allroad eller Volvo XC70, må du nok belage deg på å betale mye, mye mer.

– Outback er rett og slett mye bil for pengene og den er på mange måter en helt perfekt bil for mange aktive norske familier. Derfor tror jeg på ingen måte at det gode salget i starten er noe blaff, avslutter Benny.

Helt ny og mer bil for pengene: Her kan du lese testen av Outback

Også i interiøret har Outback tatt mange skritt oppover sammenlignet med forgjengeren.
Også i interiøret har Outback tatt mange skritt oppover sammenlignet med forgjengeren.

Outback og konkurrentene har en bestefar, les mer om den her: