Aalesund-keeperen etterlyser psykologhjelp etter marerittstarten

«Bare tøv», mener TV 2-eksperter. «Verdens største klubber får slik hjelp», svarer idrettspsykolog.

Sesongen har hittil vært et eneste langt mareritt for Aalesund. 

0-5 mot Rosenborg, 1-1 mot Lillestrøm, 1-5 mot Molde og 0-2 mot Tromsø. 13 baklengsmål på fire kamper.

– Det svir. Jeg blir nesten forbanna når du forteller meg at vi har sluppet inn så mange mål, sa Aalesund-keeper Sten Grytebust til TV 2s reporter etter søndagens tap.

Keeperen gikk langt i å etterlyse hjelp utenfra. 

– Kanskje trenger vi en psykolog eller mental trener. Jeg er veldig positiv til slike ting. Og jeg mener ikke det skal brukes fordi ting går dårlig, men hele året.

– Bare tøv

I Fotballkveld fikk han ikke mye gehør for idéen.

– Jeg har ikke vært borti dette og har heller ikke hatt det store behovet for det. Spillergruppen pleide å ta seg av slike ting. Men du ser jo på ham at han er langt nede, og da er man kanskje nødt til å gjøre noe, mente Mini.

Jespen Mathisen ser ikke hensikten i en slik løsning.

– Effekten av det er ikke allverdens. Vi har prøvd det i Start og det har som regel bare vært tøv. Det som skaper selvtillit er gode prestasjoner på trening og i kamp. Med seier i dag hadde hodet deres vært snudd. Da er det ikke vits i å pøse ut penger på noen som har gått noen år på skole, sa han.

– Jeg er enig, sa Ole Martin Årst. 

Støtter Grytebust

Støtte får imidlertid Grytebust fra tidligere toppdommer Tom Henning Øvrebø, som er utdannet psykolog og jobber med idrettspsykologi hos Olympiatoppen. 

– Sten Grytebust har et godt poeng. Det å jobbe mentalt er en viktig del av å prestere godt over tid i toppidretten. Det er ikke nødvendigvis slik at alle trenger ekstern hjelp for å få det til, men for meg er det helt åpenbart at det er nyttig å jobbe med dette – på lik linje med teknikk, taktikk og fysikk.

– Det kan godt hende at Mathisen og Mini ikke har behov for det, men mange av de beste lagene har en mental ressurs inn mot troppen, fortsetter Øvrebø.

Han gir også Grytebust helt rett i hvordan mental trening bør brukes – over tid.

– Grytebust har helt rett i at det ikke skal brukes som en kriseløsning når ting går dårlig. På samme måte som man ikke trener fysikk bare når man er dårlig trent.

Mye mer enn bare selvtillit

Til Jesper Mathisens påstand om at selvtilliten vil komme med bedre prestasjoner, presiserer Øvrebø at mental trening handler om langt mer enn bare selvtillit.

– Det handler om spenningsregulering, målsettingsarbeid, å holde fokus, å lære seg ting raskere. I Premier League og NHL bruker man for eksempel såkalte «neurotrackere» for å bedre spillernes persepsjonsevne. Chelsea er blant klubbene som benytter seg av dette for at spillerne skal oppfatte spillet raskere. Men så er gjerne ikke tempo det som kjennetegner norsk fotball, humrer Øvrebø.

– Tror du mye av kritikken kommer av at mental trening oppleves som «føleri»?

– Det kan godt tenkes. Jeg har en kollega i Olympiatoppen, Anders Meland, som har forsket på Mindfulness i toppidrett og blant jagerflypiloter. Effektene har vist seg å være gode, selv i et så maskulint miljø som Forsvaret. Som Mini og Mathisen påpeker, er ikke dette nødvendigvis noe alle må gjøre for å prestere godt, men for noen kan det være nødvendig med en «mental verktøykasse», sier Øvrebø, som presiserer at hans uttalelser gjøres på helt generelt grunnlag.