Slik sto bilen til Tor Arne, det resulterte i parkeringsbot. Foto: Privat/oa.no/Amedia.
Slik sto bilen til Tor Arne, det resulterte i parkeringsbot. Foto: Privat/oa.no/Amedia.

Tor Arne var den eneste som fikk P-bot

Skjønner du hvorfor?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag skulle Tor Arne Langli på et kurs ved Mjøsstranda i Gjøvik. Kursdeltakerne fikk beskjed om å parkere i Bryggegata, like utenfor kurslokalet.

Da Langli gikk ut i pausa, så han til sin store overraskelse at han hadde fått parkeringsbot.

Vegens oppbygging

– Da jeg ringte kommunen for å spørre hva det kom av, fikk jeg beskjed om at jeg sto i «vegens oppbygging» og i et T-kryss, forklarer Langli, til Oppland Arbeiderblad.

Han mener han ikke sto til hinder for trafikken, og lurer på hva «vegens oppbygging» innebærer. Langli ba kommunens parkeringsbetjent ta turen ned for å forklare grunnlaget for bot, men ble avvist.

– Jeg sto én meter fra asfaltkanten, og har ikke klart å finne noe om vegens oppbygging i lovverket, sier Langli.

Han understreker at han ikke har noe problem med å betale 500 kroner, men tar opp saken med avisen av prinsipp. Langli følte også at saksbehandleren allerede hadde gjort seg opp en mening, og at en skriftlig klage derfor ville vært bortkastet.

– Hun sa at hun så på bildet at det ikke var noen tvil fordi jeg sto i et T-kryss, men jeg sto jo utenfor vegen, sier Langli.

Saksbehandleren, som snakket med Langli, fant definisjonen av begrepet «vegens oppbygging» da OA tok kontakt fredag. Hun forklarer at vegens oppbygging i dette tilfellet defineres slik: «der det heller ikke er noen skulder, slutter vegen der grusen går over i gress.»

Ett hjul er nok

Formann for parkering i Gjøvik kommune, Rolf Egil Vindfallet, bekrefter dette.

– Selv om det kun er ett hjul på grusen er det grunnlag for bot, forklarer Vindfallet.

Han forteller også at det står klart i parkeringsbetjentenes instruks at de ikke skal møte bilister for å gjøre rede for parkeringsbøter.

– Dette er fordi betjentene skal beskyttes. De fleste er bilistene er hyggelige, men betjentene skal aldri stå til rette «face to face», sier Vindfallet.

Han forteller at bilistene kan sende en skriftlig klage. Saksbehandleren opplyser at hun også oppfordret Langli til å klage skriftlig.

– Jeg tar aldri en avgjørelse på telefonen. Det kan kanskje virke slik, men det har hendt at vi har frafalt bøter i ettertid når vi har mottatt klage – og det må skje skriftlig, sier hun.

Sjåførens eget ansvar

«Jeg har aldri fått bot her før» og «jeg fikk beskjed om at det var lov å parkere her», er forklaringer som ofte går igjen hos frustrerte bilister som klager på parkeringsbøter, opplyser Gjøvik kommune.

I Tor Arne Langlis tilfelle var det en kjørelærer som ga klarsignal for parkeringen i Bryggegata. Ifølge Langli skal saksbehandleren ha sagt at «de kjøreskolene skal du ikke høre så veldig mye på», da han ringte for å klage på parkeringsboten.

Kvinnen, som ikke ønsker navn i avisen, bekrefter at hun sa at Langli ikke kunne ta kjøreskolens råd for gitt, og beklager utsagnet.

– Det jeg ville fram til var at man ikke alltid kan stole på privatpersoner, kjøreskolelærere eller ei, sier hun.

Hun understreker at du kan få bot, selv om andre ikke har fått det på samme sted tidligere.

– Betjentene tar stikkprøver, og det er mulig de ikke ser alle feilparkeringer, sier hun.

Veita er også en del av vegen

Vindfallet forteller at du også kan få bot hvis du parkerer i vegveita.

– Teknologivegen ved høgskolen i Gjøvik er et eksempel på dette. Står du i veita er du på vegens oppbygging. Du må helt opp i skråningen for å unngå bot, sier Vindfallet.

Han legger til at parkering på grøntareal stort sett er forbudt, og kan medføre borttauing hvis grunneier ber om det.

Du kan lese mer om bil og trafikk hos Oppland Arbeiderblad - her:

 

Tro det eller ei: De får parkeringsbot på sin egen tomt!