En litt glemt bil har blitt ny

Men er det nok til å gi et lite comeback? Les testen:

Ford Grand C-Max, og lillebror C-Max, er biler som byr på god plass. Førstnevnte leveres dessuten med syv seter.
Ford Grand C-Max, og lillebror C-Max, er biler som byr på god plass. Førstnevnte leveres dessuten med syv seter.

Hva er dette?

Fords kompakte flerbruksbiler C-Max og Grand C-Max har fått en skikkelig midtlivsoppdatering. C-Max er minst – med plass til fem personer. Grand C-Max har forlenget akselavstanden med hele 14 cm, og har dermed plutselig plass til en tredje seterad.

I forbindelse med faceliften er det blitt tatt en del viktige grep – selv om det ikke er all verden du kan se på utsiden. 

De største forandringene er nemlig skjult. Men det betyr ikke at de er umerkelige når du setter deg bak rattet. Snarere tvert imot. Her har det skjedd viktige ting siden sist. Ikke minst på utstyrsfronten.

Etter suksessen med storebror S-Max, var det ganske store forventninger da mer kompakte C-Max ble lansert. Men de har ikke blitt innfridd. Både C-Max og Grand C-Max har holdt en svært lav profil på salgsstatistikkene. Nå håper Ford å kunne puste litt nytt liv i disse modellene.

Les også: Forden som bare forsvant

Hvordan er den å kjøre?

Det ville vært en overdrivelse å si at dette er en underholdende bil å kjøre. Til det er høyden for stor og understellet for mykt satt opp. Men blant de små flerbruksbilene, er dette likevel klasseledende. Styringen er presis og gir gode tilbakemeldinger om underlag og grep. 

Den er langt unna å kjøre like bra som donormodellen den deler plattform med, nemlig Focus, men til gjengjeld langt mer praktisk.

For øvrig har Ford klart å gi deg følelsen av å kjøre en betydelig større bil enn du faktisk gjør, med måten de har lagt opp interiøret. Mye lys fra det store frontvinduet og et stort og høyt dashbord bidrar. Det samme gjør midtkonsollen, som også er ganske høyt plassert.

Det er noe dekkstøy, men slett ikke slik at det blir plagsomt. Setene er litt små – og kan bli ukomfortable på langtur. Også foran. 

Les også: Her er flerbruksbilene du bør styre unna

Finest utenpå eller inni?

Grand C-Max er mest praktisk – men også den minst pene av de to. Særlig fra siden blir den merkelige hekken framtredende på den lengste versjonen.

Til gjengjeld er den svært praktisk. Skyvedørene kommer hendig med på trange parkeringsplasser.

C-Max er heller ikke en bil som gir fotgjengere eller andre bilister høy risiko for nakkesleng. Men proporsjonene sitter bedre enn på versjonen med sju seter. Litt oppfrisket front bidrar til at du ser forskjell på den nye og den gamle modellen – med ny grill og nye lykter som de viktigste bidragsyterne.

Innvendig er de to ganske identiske. Det nye dashbordet gjør seg veldig godt. Det er gjort en grundig ryddejobb i knappekaoset. Og med det nye Sync 2 infotainmentsystemet får du en fin skjerm høyt plassert i synsfeltet. 

Uansett om du velger den vanlige C-Max eller den noe lengre Grand C-Max, liker vi derfor interiøret best.

Les også: Dette er en av de smarteste familiebilene du kan kjøpe

Hvordan er plassen?

Dette er på mange måter det viktigste spørsmålet i denne testen. Mye av poenget med disse bilene er jo å tilby mye plass, i en liten innpakning. Og dette mestrer C-Max. Bagasjerommet er på hele 471 liter (479 Grand C-Max). Ikke verst i en bil på bare knappe 4,4 meter.

Her er det naturligvis viktig å utnytte plassen i høyden.

I baksetet er det greit med plass. Særlig i Grand C-Max. Her kan du dessuten velge å gi to personer veldig romslige forhold, ved å vippe bort det midterste setet. Gjør du det, skyves setene på siden inn mot midten. Da blir også tilgangen til tredje seterad bedre.

De to bakerste setene i Grand C-Max bør imidlertid kun benyttes av barn.

Det er bord som kan klappes ut i ryggen på forsetene, noe barna garantert vil sette pris på.

Les også: Derfor blir dette en av Norges mest solgte biler i 2015

Går den bra?

Med 1,5-liters Ecoboost-bensin-motor er den pigg og fin. 150 hk holder til å gi inntrykk av at du har et bra kraftoverskudd. 0-100 km/t tar 9,4 sekunder (9,7 sek. med Grand C-Max).

Kraftoverskudd er det også med den største dieselmotoren, med like mange hestekrefter. Men sistnevnte er noe tregere i akselerasjonen.

Forbruket på bensinmotoren er på 0,61 l/mil. Dieselen, med 150 hk, trenger 0,44 l/mil.

De to minste motoralternativene, den prisvinnende, 1-liters Ecoboost bensinmotoren på 125 hk og 1,5-liters TDCI-dieselmotoren på 120 hk, klarer seg med bare 0,51 og 0,41 l/mil. Disse har vi imidlertid ikke fått testet. 

Men de er i alle fall en god del tregere på papiret. 0-100 km/t tar 11,3 sekunder (12,3 Grand C-Max) med den minste dieselmotoren, og 11,4 (12,3 Grand C-Max) med den minste bensinmotoren.

Mye taler for at det er bensinmotorene valget vil stå mellom på disse bilene. Ikke minst med det store fokuset på lokal luftkvalitet i byene. Eneste problem for noen, er at bensinmotorene ikke kommer i kombinasjon med automatgir.

Les også: Dette er et sikkerhetsbelte utenom det vanlige

Hva er konklusjonen?

Ford setter seg selv på kartet igjen i denne klassen også. C-Max og Grand C-Max har fått nytt liv. 

Prisene starter på drøyt 250.000 kroner. Men utstyrs-fokuserte nordmenn flest vil gladelig betale 15.000 eller 18.000 kroner til, for å få øverste utstyrsnivå. Da kan de skryte av for eksempel navigasjon med 8" touch-skjerm, adaptiv cruisekontroll, nøkkelfritt system, oppvarmet frontrute og parkeringsassistent.

Pluss: God plass og mange praktiske løsninger
Minus: Kjedelig design og litt trangt i baksetet


Les også: Nå er det priskrig på bestselgerne med 4x4