Hele 19 sjåfører fikk pålegg om å rydde opp i frontruta, her er ett av skrekkeksemplene. Foto: Statens vegvesen.
Hele 19 sjåfører fikk pålegg om å rydde opp i frontruta, her er ett av skrekkeksemplene. Foto: Statens vegvesen.

Nei – dette likte ikke kontrollørene

Fikk klar beskjed: Her må det ryddes opp! 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når du ratter rundt på mange tonn vogntog, er det en ubetinget fordel å kunne se mest mulig. Men akkurat det er tydeligvis ikke alle sjåførene like opptatt av.

Da Statens vegvesen denne uken gjennomførte en større aksjon rettet mot tunge kjøretøy på E6 ved Minnesund og Jessheim, slo man blant annet ned på hele 19 sjåfører som fikk pålegg om å fjerne flagg, bord og annen staffasje som hindret sikten fra førersetet. 

Alvorlige tilfeller

Kontrollen ble gjennomført i samarbeid med politiet og foregikk tirsdag, onsdag og torsdag denne uka.

20 sjåfører ble anmeldt, mens 79 kjøretøy fikk kjøreforbud. Det ble blant annet avdekket falske dokumenter, kabotasje, dårlig lastsikring, overlast og grove brudd på kjøre- og hviletiden.

- Vi er glade for å ha fått luket ut farlige kjøretøy og førere fra trafikken, men skulle ønsket at flere fulgte regelverket og ikke utsatte seg selv og andre for fare, sier fagleder i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad.

- En sjåfør hadde kjørt i 16 av de siste 24 timene. Dette er langt over det som er tillat. Vi stoppet også et kjøretøy lastet med 18 tonn farlig gods, det meste syre. Dette var ikke merket i det hele tatt, noe som kunne utsatt redningsmannskap og andre for stor fare hvis det skulle skje en ulykke, sier Finstad, i en pressemelding.

Les hvorfor vegvesenet måtte tilkalle politiet

Tre utvist

En sjåfør fra Makedonia ble anmeldt for å ha kjørt med falskt førerkort. Mannen ble tatt hånd om av politiet og utvist fra landet. Det samme skjedde med to sjåfører som stakk av fra kontrollplassen.

- Ved siden av at kontrollene våre skal bidra til å bedre trafikksikkerheten, skal de bedre konkurransevilkårene i bransjen og ivareta sjåførenes arbeidsmiljø. Det at enkelte firma og sjåfører jukser og tar lett på regelverket er med på å ødelegge for alle. Vi kommer til å stå på videre for å få luket ut enda flere farlige sjåfører og kjøretøy, avslutter Finstad.

10 broer kollapser hvert år 

Denne lastebilen var lastet med 18 tonn med farlig gods, det meste syre. Det var ikke merket, noe som kunne utsatt redningsmannskap og andre for fare ved en eventuell ulykke. Sjåføren ble anmeldt. Foto: Statens vegvesen.
Denne lastebilen var lastet med 18 tonn med farlig gods, det meste syre. Det var ikke merket, noe som kunne utsatt redningsmannskap og andre for fare ved en eventuell ulykke. Sjåføren ble anmeldt. Foto: Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Her er Vegvesenets nye våpen