Trine (48) slet med depresjon – slik trente hun seg helt frisk

– Trening gir like god effekt som tabletter, sier idrettsmedisiner. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere av oss sliter med livsstilssykdommer og psykiske lidelser. For Trine Barth (48) var hverdagen preget av nedstemthet og gråting.

– Jeg slet med depresjoner, var veldig sliten, og hadde plager i forbindelse med overgangsalderen. Etter jobb ville jeg helst komme meg fortest mulig under teppet på sofaen, og bli liggende. Det var veldig mye gråting, forteller Barth til God morgen Norge. 

Se hele intervjuet i videovinduet øverst. 

Heldigvis fikk hun gjennom jobben på Meny og TV-programmet «TV 2 Sporty» et skreddersydd opplegg for å begynne med trening. 

– Først var det å komme seg ut å jogge litt, og så var styrketrening viktig. Jeg testa også ut yoga i 40 varmegrader, noe jeg synes hadde god effekt, sier Barth. 

I en intensiv periode med oppfølging av personlig trener, trente Trine hver dag i ti uker. Med det hadde hun klart å integrere trening som en del av hverdagen. 

– Universalmedisin 

– Trine har gjort en fantastisk jobb. Dette med fysisk aktivitet, helst daglig, er utrolig gunstig for å forebygge og behandle en rekke livsstilssykdommer, sier idrettsmedisiner og adm. dir. ved NIMI Stamina, Terje Halvorsen. 

Han lister opp en rekke plager som trening vil kunne hjelpe mot:

– Hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, hjertesvikt, diabetes, muskel- og leddsykdommer, og nakke- og ryggvondt. 

Han betegner trening som den beste universalmedisinen vi har. 

– Når det gjelder dette med humør og psykiske lidelser, viser undersøkelser at det er like god effekt med trening som det å bruke medisiner og tabletter, sier Halvorsen. 

Tålmodighet

Halvorsen mener vi fortsatt har en vei å gå når det hvordan leger viser til trening som behandlingsform. Men han understreker at mye handler om å ta grep selv.

– Start med noe du liker å gjøre. Gå tur, ta trappen, sykle eller svøm. Intensiteten bør være litt tøffere enn lett moderat, sier han.

Trines beste råd er å være tålmodig og utholdende.  

– Du må bare bestemme deg, og finn den treningen som passer deg best, sier hun.