Ford S-Max kommer snart til Norge. Og klassens mest sporty flerbruksbil får en svært viktig nyhet. Nå blir den nemlig tilgjengelig med 4x4, og det til en gunstig pris.
Ford S-Max kommer snart til Norge. Og klassens mest sporty flerbruksbil får en svært viktig nyhet. Nå blir den nemlig tilgjengelig med 4x4, og det til en gunstig pris.

Blir mer enn 100.000 billigere enn nærmeste konkurrent

Nå med både syv seter og  4x4.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford S-Max har vært en sikker vinner for Ford-systemet i mange år. Den ble introdusert i 2007, som et friskt pust i klassen for stor flerbruksbil.

Med svært god plass, mulighet for syv seter og kjøreegenskaper som går utenpå de andre i klassen, har den solgt jevnt og trutt selv flere år etter lansering.

Nå skal den imidlertid erstattes. Den nye modellen kommer til sommeren, men de viktigste prisene er klare alt nå. Her er det all grunn til å juble for de som er ute etter bil i dette segmentet.

Lav startpris

Vi kan starte med innstegsmodellen S-Max Trend, 116 hk TDCI dieselmotor og manuell girkasse. Den starter på 361.000 kroner. Sammenlignet med hovedkonkurrenten VW Sharan, er dermed innstegsmodellen nesten 100.000 kroner billigere.

Den rimeligste Sharan-modellen kommer på 459.000 kroner – men da med 150 hk bensinmotor. Her skal det også legges til at Sharan har det største bagasjerommet – på hele 807 liter – mot S-Max sitt på 755.

S-Max er en populær sjuseter. I den nye modellen kan du legge ned alle setene via knapper lett tilgjengelig på siden av bagasjerommet.
S-Max er en populær sjuseter. I den nye modellen kan du legge ned alle setene via knapper lett tilgjengelig på siden av bagasjerommet.

Les også: – Ikke dumt å velge litt annerledes

Utstyrspakker

Med Trend utstyrsnivå, som betyr grunnpakken hos Ford, får du blant annet følgende utstyr: 

- Automatisk klimaanlegg med to temperatursoner
- DAB+ radio/CD med SYNC (ikke standard i dag)
- Utvidet Active City Stop med fotgjengergjenkjenning (ikke standard i dag)
- Nøkkelfri start (ikke standard i dag)

Prisspranget til Titanium, som er det utstyrsnivået nordmenn flest velger, er 11.000 kroner.

Her kommer blant annet 17" aluminiumfelger, stort infotainementsystem med 8" skjerm, 10" instrumentdisplay, LED kjørelys og støydempende vinduer som standard.

Les også: Tester spennende bilnyhet – men får ikke si noe om den

Populær i Norge

Det som er ventet å bli bestselgerne her i Norge, er 2.0 TDCI med automatgir (Powershift). Tidligere hadde denne 140 hk – den nye har 150. Denne vil koste 422.000 kroner i Titanium-utgave. 

Men den virkelig store nyheten på nye S-Max, er at du kan få den med firehjulsdrift. Ford forventer at halvparten av kundene vil bestille den med dette.

Og det er også her du kan gjøre den største besparelsen sammenlignet med konkurrenten VW Sharan.

2-liters TDCI-motor på 150 hk, i kombinasjon med 4x4, Titanium utstyrsnivå og manuell girkasse (150 hk er ikke tilgjengelig som automat i kombinasjon med firehjulsdrift), kommer på 442.000 kroner.

Inkludert her er også adaptiv criusekontroll, som altså kan gasse og bremse selv, avhengig av bilen foran.

Les også: Dette er stor familiebil – med mye luksus

4x4

Hvis du vil ha VW Sharan med 140 hk diesel, manuell girkasse og 4Motion firehjulsdrift, kommer den på 558.500 kroner i High Line-utstyrsnivå, som kan sammenlignes med Titanium. Dermed blir altså S-Max over 100.000 kroner rimeligere.

Den foreløpige toppmodellen av S-Max med dieselmotor, 2.0 TDCI med 180 hk og med automatgir, kommer på 487.000 kroner. Også det er billigere enn konkurrenten Sharan. Sistnevne starter i dag på 558.000 kroner med 4Motion, 177 hk og Highline utstyrsnivå.

Internt i Ford-familien, blir Galaxy den næmeste "konkurrenten". Den er, som Sharan, både mer romslig og enda mer praktisk enn S-Max. Her starter prisene på 421.000 kroner.

PS: Vi i Broom har nylig vært på Mallorca og testet S-Max, og kommer snart med våre inntrykk fra den turen.

Les også: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin