Nordhaug veltet ut i åkeren – måtte bryte Flèche Wallonne

– Jeg slo meg litt, men det er ingen skade, sier Lars Petter Nordhaug til TV 2.

Mur de Huy/Bergen (TV 2): Lars Petter Nordhaug var det norske håpet i onsdagens Fléche Wallone, men måtte kaste inn håndkleet og bryte med vel to mil igjen av rittet.

Nøtterøy-karen var nemlig involvert i en velt med cirka 40 kilometer igjen, og røk rett ut i åkeren fra den belgiske landeveien. Nordhaug ble liggende nederst i en haug med sykler og ryttere, men klarte likevel å komme seg tilbake på sykkelen og veien igjen.

Etter en stund kom likevel bekreftelsen fra Sky om at Nordhaug og lagkamerat Wouter Pouls hadde stått av.

– De har dessverre stått av begge to. Det ble for stor avstand. Lars Petter slo seg ganske mye i skulderen, sa Skys sportsdirektør Gabriel Rasch til TV 2 på telefon fra lagbilen.

Vi fulgte rittet direkte i vårt livesenter!

– Veldig kjedelig

Etter en dusj og klesskift i Skys lagbuss kom Nordhaug ut for å snakke om det som skjedde. Heldigvis hadde han gode nyheter til norske sykkelfans.

– Jeg har det greit fysisk. Jeg slo meg litt, men det er ikke noen skade, sier han til TV 2.

Nordhaug ergret seg likevel stort over å bli fintet ut av seierskampen.

– Det er selvfølgelig veldig kjedelig å gå glipp av å kjempe om topplassene. Jeg så nettopp avslutningen og det så ikke ut til at det gikk altfor fort. Jeg følte meg nemlig fantastisk i dag. Jeg lå også veldig godt plassert før velten, sier han.

Klar for Liège

Søndagens  Liège–Bastogne–Liège står uansett ikke i fare for Nordhaug.

– Nei, det ser bra ut med tanke på det. Der er jeg revansjesugen. Jeg fikk ikke testet beina skikkelig i dag, men følte meg likevel bra, sier Nordhaug.

30-åringen var ble hindret av en velt i forkant av åkeruhellet, men måtte da kun stoppe opp før han kunne sykle videre.

Opptakten til velten som sendte han ut av rittet var det uansett lite å gjøre noe med.

– Jeg kunne ikke ha unngått det. De krasjet foran meg og jeg kjørte rett i dem. Det er slik som skjer bak i feltet, forteller Nordhaug.

Valverde vant lekende lett

En som unngikk velt og uhell var fjorårsvinner Alejandro Valverde. For spanjolen viste nok en gang styrke opp beinharde Mur de Huy og vant på kontrollert vis.

Valverde lå i fronten nesten hele veien opp den fryktede stigningen, og suste fra inn mot mål. Det er veteranens tredje seier i rittet: Foruten fjorårets triumf, vant Valverde også i 2006.

– Det var en skikkelig hard dag, med mange velt og spenning. Jeg kan ikke huske en like anspent dag på lang tid, sier Valverde.

– Det var en veldig hard stigning (mot mål), men den passer meg godt. Jeg kontrollerte rittet, for først hadde jeg Visconti i bruddet. Så bestemte jeg meg for å holde en jevnt tempo, og øke mot slutten. Da det var 200 meter igjen, så visste jeg at jeg kom til å vinne. For jeg hadde mer igjen å gi, forklarer han.

– Mye nervøsitet i feltet

På pressekonferansen fikk han spørsmål om hva som som er hemmeligheten bak å vinne tre ganger.

– Det er ingen hemmelighet for å vinne her. Det handler bare om den fysiske formen. Den nest siste bakken gjorde at folk var litt mer slitne og forsiktige med å angripe i den siste bakken. Det var veldig mye nervøsitet i feltet og derfor altfor mange krasj, sier Valverde.

Den franske overraskelsesmannen Julian Alaphilippe tok 2. plassen, mens sveitsiske Michael Albasini ble nummer tre.

Årets Flèche Wallonne var for øvrig preget av usedvanlig mange velt og uhell. Før Nordhaug veltet ut i grøfta, var det forhåndsfavoritt Philippe Gilbert som fikk seierssjansene ødelagt etter et ublidt møte med asfalten. Det samme var irske Daniel Martin.

Froome veltet

Også Tour de France-stjernen Chris Froome fikk juling etter en velt med under ti kilometer igjen.

Gabriel Rasch tror likevel ikke det er snakk om noen alvorlig.

– Froome krasjet to ganger, men ser ikke ut som en farlig skade eller brudd. Jeg tviler på at det kommer til å hindre Tour de France-forberedelsen, men det er for tidlig å si noe om det, sier den norske sportsdirektøren.

– Det var mange krasj i dag. Grunnen var dårlige veier, stresset felt og mange trafikkøyer, sier Rasch.