Her får du superkrefter – "på tilbud"
Nye Mercedes GLE er priset.

Det er stille før stormen i klassen for luksus-SUVer akkurat nå.
Helt nye Volvo XC90 er rett rundt hjørnet og har solgt nesten 1000 eksemplarer, før den i det hele tatt er i landet. Dermed kommer den nye Volvoen til å bli klart mest solgte bil i sin klasse.
Men det mangler såvisst ikke på konkurrenter som også har store ambisjoner. En av dem er nye Mercedes GLE.
Ladbar hybrid
Modellnavnet trenger kanskje en liten forklaring? I tråd med Mercedes-Benz sin nye navnestruktur, skifter bilen vi har kjent som ML i mange år betegnelse. Nå heter den altså GLE, der GL indikerer SUV-segmentet og E avslører klassetilhørighet (det vil si E-klassen).
Nye GLE kommer med 4MATIC firehjulstrekk som standard og tilbys med fem motoriseringsalternativer ved salgsstart. Den største nyheten for norske forbrukere er at GLE kommer som ladbar hybrid.
Les mer: Nå skal de skifte navn på flere biler
Skal ha ti modeller
Dette er en av de store trendene innen bilbransjen akkurat nå. Mange bilprodusenter har sittet litt på gjerdet og sett an utviklingen, men nå kommer den en rekke nye biler med ladbar hybridløsning. De har altså både batterier og elmotor - i kombinasjon med en forbrenningsmotor.
Fortrinnet fremfor tradisjonelle hybridbiler, er at batteriene kan lades fra en helt vanlig stikkontakt. Rekkevidden på strøm ligger gjerne opp mot 50 kilometer. Det betyr at de kan fungere som elbiler på det meste av småkjøring.
Mercedes har store ambisjoner på dette området. Innen to år skal de ha lansert hele ti ladbare hybrider.
Norske avgifter gjør dette til et lite kupp
Sparer over en halv million
GLE er altså én av dem. GLE 500 e kombinerer 333 bensinhester med en elektrisk motor på 116 hk. I såkalt systemytelse har den da 442 hestekrefter. Og prisen tør vi karakterisere som gunstig, i forhold til hva du får for pengene.
Denne bilen har nemlig flere hestekrefter enn toppmodellen GLE 500 (442 mot 435). Og den gjør unna sprinten på 0-100 km/t nøyaktig like hurtig som denne (5,3 sekunder)
Men prismessig er det stor forskjell. 500 starter på 1.480.000 kroner. 500 e blir din for 961.000 kroner. Det er over en halv million kroner i besparelse, på en bil som dessuten bør kunne gi langt lavere driftsutgifter i daglig bruk.
Dette viser med all tydelig at de ladbare hybridene kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.
Tror dette vil ta helt av i år
Under 800.000,-
Når de første bilene kommer til Norge i september, er prisen på innstegsmodellen 250 d fra 789.000 kroner. Denne har en 2,1-liters motor på 204 hestekrefter.
I tillegg til firehjulstrekk og standardutstyret fra ML, vil GLE komme med blant annet Crosswind Assist og ECO start/stop funksjon, Dynamic Select-kontroller og nytt multifunksjonsratt. I Norge vil også DAB+ være standard, i tillegg til 8" skjerm og såkalt Audio 20 med forberedelse for Garmin-navigasjon.
Så mye betalte Tesla-kjøperne for bilene sine
Denne bilen gir deg nesten elbil "på kjøpet"