ESA har godkjent de norske elbilfordelene. Det åpner også opp for momsfritak på leasing av elbil i Norge.
ESA har godkjent de norske elbilfordelene. Det åpner også opp for momsfritak på leasing av elbil i Norge.

Nå kan elbilene ta enda mer av i Norge

Åpner også for momsfritak på leasing.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi er inne i en  begivenhetsrik uke for elbilene i Norge. Mandag passerte vi elbil nummer 50.000 på norske skilter. Nå er det akkurat klart at ESA etter en grundig vurdering har godkjent de norske elbilfordelene.

– Dette er en kjempegod nyhet, og med denne avgjørelsen kan vi nå de neste 50.000 elbilene mye raskere, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

En ting er at norske myndigheter ikke blir tvunget til å gjøre endringer i de økonomiske fordelene elbilene har på det norske markedet. Dette kan også åpne for en kraftig økning i leasing av elbiler. 

Stort leasingmarked

– Vi er veldig fornøyde i dag. Det er absolutt på tide at denne nyheten kommer, men vi er ikke overrasket over ESAs konklusjon. Den betyr ikke minst at Regjeringen snarest må iverksette momsfritak ved leasing av elbil og elbilbatterier, et vedtak som skulle trådt i kraft 1. januar i fjor. Det er mange som har ventet på denne dagen, og leasingmarkedet er stort, sier Christina Bu, i en pressemelding.

Fritaket for merverdiavgift på elbiler ble notifisert til ESA, som er EFTAs overvåkningsorgan, av norske myndigheter i november 2014. ESA fattet sin avgjørelse tirsdag morgen.

Christina Bu feirer elbil nummer 50.000 på norske skilter. Tellingen startet med EL 10000. Foto: Ståle Frydenlund.
Christina Bu feirer elbil nummer 50.000 på norske skilter. Tellingen startet med EL 10000. Foto: Ståle Frydenlund.

Leasing eller kjøp – hva lønner seg mest?

Prisene på vei ned

– Elbilforeningen jobbet hardt for å få Stortinget til å vedta leasingfritaket høsten 2013, og det er derfor desto mer gledelig at det nå er en realitet, sier Bu.

ESA fastslår at de norske elbilfordelene er i tråd med statsstøttereglene i EØS-avtalen, siden målet er å redusere skadelige klimagassutslipp. ESA mener tiltakene er forholdsmessige og hensiktsmessige for å nå dette målet.
Godkjenningen fra ESA gjelder i første omgang fram til slutten av 2017. Årsaken er ifølge ESA at prisen på elbiler er på vei ned, parallelt med rask teknologiutvikling. Dersom norske myndigheter ønsker det, kan en forlengelse av nullsats-mva notifiseres.

– Andre tiltak for å stimulere etterspørselen av elbiler er også godkjent. Det gjelder redusert årsavgift, fritak for bompenger, gratis overfart på bilferjer og redusert firmabilbeskatning, uttaler ESAs presse- og informasjonssjef Andreas Kjeldsberg Pihl.

– Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen

Usikker bruktverdi

Brooms bilekspert Benny Christensen tror momsfritak på leasing av elbiler kan bety at enda flere enn i dag lar seg friste av en elbil: 

– En av de store usikkerhetsfaktorene rundt kjøp av elbil, er annenhåndsverdien. Det gjelder for alt fra privatkunder, til de store leasingselskapene. Vi vet at teknologien utvikler seg raskt på dette området. Om fire-fem år kan dagens elbiler framstå som gammeldagse, særlig når det gjelder rekkevidde. Og med svært mange biler ute i markedet, kan det bety at bruktprisene får skikkelig juling.

– Leasing kan da framstå som tryggere for mange. Da vet man nøyaktig hva man har å forholde seg til, og hva bilholdet vil koste, mener Benny.

Du kan faktisk ha nybil for 500 kroner måneden