Morobil forsvinner – og blir ikke erstattet

Snart kutter de modellutvalget i to.

Peugeot RCZ – her i den heftige R-versjonen – har vært en god imagebygger for Peugeot. Men økonomisk sett er modeller som dette sjelden god butikk.
Peugeot RCZ – her i den heftige R-versjonen – har vært en god imagebygger for Peugeot. Men økonomisk sett er modeller som dette sjelden god butikk.

Franske PSA Peugeot har vært gjennom noen virkelige tøffe år. Finanskrisen rammet bilprodusentene sør i Europa ekstra hardt og for Peugeots del rant pengene i flere år ut av kassen i et alarmerende tempo.

Etter tøffe innstramminger og beinhardt fokus på kostnader, er Peugeot i ferd med å komme på offensiven igjen. Men det er fortsatt mye jobb igjen å gjøre, blant annet på å trimme ned modellutvalget. 

Skryt for designet

I dag har Peugeot 26 ulike modeller, innen 2022 skal dette halveres, til 13. Og nå bekrefter Peugeot at en av modellene som skal forsvinne, er coupéen RCZ.

Den har fått mye skryt for designet og har vært en viktig imagebygger for Peugeot i flere år. At Peugeot i det hele tatt valgte å utvikle en bil som dette, vakte stor oppsikt. Salget har også vært brukbart i enkelte markeder, men rent økonomisk sett er det nok ikke tvil om at dette har vært et tapsprosjekt.

Men: Er dette skikkelig sportsbil?

- Nisjer er for premium

Engelske Autocar har snakket med Peugeot-sjef Maxime Picat, som forteller at nedskaleringen av modellutvalget er en ganske opplagt ting å gjøre når tidene er tøffe:

– Hvis jeg forteller at 13 av modellene våre står for 95 prosent av salget og mer enn 100 prosent av alt overskuddet, da vil du skjønne at dette er nødvendig å gjøre. Jeg elsker RCZ, men jeg vil at vi skal ha fokus på å gjøre det best mulig med volummodellene våre, fra 108 og oppover, sier Picat og legger til:

– Å jakte etter nye nisjer er for premiummerkene. For oss har det vært forstyrrende.

De sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Brukt fra 200.000,- 

Her hjemme har Peugeot RCZ solgt i en liten håndfull eksemplarer. I skrivende stund ligger det sju eksemplarer ute på bruktmarkedet. Prisene her starter fra rundt 200.000 kroner. 

Den rimeligste akkurat nå er en 2010.modell som har rullet 69.000 kilometer. Den blir din for 218.990 kroner. 

I motsatt ende finner vi et eksemplar av verstingversjonen R, med 270 hestekrefter. Denne er fra 2014 og har bare gått 6500 kilometer. Selger fra Oslo opplyser at nyprisen i fjor var på 630.000 kroner, nå vurderes den solgt på grunn av oppussing av hus. Prisforlangende er 535.800 kroner.

Les testen: Denne kan du lure naboen med

RCZ med diesel, kan det bli riktig?