Norsk familiefavoritt blir ny – og billigere

Så langt har mer enn 64 000 nordmenn kjøpt den. Flere skal det bli.

Tøffere, gjerrigere og enda bedre er noen stikkord for den
nye Toyota Avensis.
Tøffere, gjerrigere og enda bedre er noen stikkord for den nye Toyota Avensis.

Toyota Avensis har forlengst rukket å bli en liten familiebil-legende i Norge. Siden Avensis avløste Toyota Carina i 1998, har mer enn 64.000 eksemplarer blitt solgt her til lands. Et svært sterkt tall.

Driftsikkerhet, kvalitet, praktiske egenskaper og ikke minst Toyotas velkjente og gode rykte har nok for mange vært viktigere argumenter enn sjel, sjarme og utagerende design eller heftige ytelser.

Avensis har liksom vært fornuft på fire hjul, det. Og det er noe mange har satt stor pris på.
Nå kommer altså familiefavoritten i ny utgave. Som attpåtil blir billigere!

Startprisen er omtrent den samme, men nykommeren er vesentlig bedre utstyrt enn utgående modell. 

Skjønt helt ny er den ikke. Det er mer snakk om en kraftig makeover. Men mye mer enn hva man kan kalle en facelift. 

Toyota Camry hybrid: Stor suksess – men i Norge får vi ikke kjøpe den

Vesentlig forbedret

2015-modellen av Avensis skal vøre designet for å gi kundene  forbedringer på fem nøkkelområder. Slik oppsumerer Toyota det selv:

Styling – et nytt, mer dynamisk eksteriørdesign med LED-teknologi i lyktene.

Opplevd kvalitet og komfort – en helt ny, mer moderne, interiørdesign som har prioritert et løft i opplevd kvalitet, komfort, trekk, paneler og farger samt betydelig og merkbar reduksjon av støy og vibrasjoner i kupeen.

Sikkerhet – en omfattende oppgradering av sikkerhetssystemene for å oppnå de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs sikkerhetstest. Fokus har vært på aktiv sikkerhetsteknologi, og Toyota har valgt å introdusere det nye Toyota Safety Sense-pakken som standardutstyr i alle utstyrsgradene.

Høyt utstyrsnivå og verdi for pengene – en ny og klart differensiert struktur på de forskjellige utstyrsgradene med klasseledende utstyrsnivåer og avansert teknologi som for eksempel Toyota Touch 2-multimediasystem med 8” skjerm.

Kjøreglede og driftskostnader – to nye dieselmotorer, lavere CO2-utslipp i hele motorserien, lengre serviceintervaller og lavere servicekostnader (dieselmotor), sammen med oppgraderinger i chassiset for bedre kjøreegenskaper.

Toyota Land Cruiser: Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Fra 289.000 kroner

Nye Avensis starter på kr 289.000 for 1,6-liter sedan. Rimeligste stasjonsvogn prises til kr. 304.000.-.

Den forventede bestselgeren er stasjonsvogna Touring Sports 1,8 aut. Active Style. Den er priset til kr. 358.500.-.
Bilens totale lengde er økt med 40 mm, fronten har fått Toyotas nye designuttrykk.

Toyota-logoen er mer fremtredende plassert i den mindre, øvre grillen som har fått en mer aggressiv styling. Den har en dekorlist i krom som strekker seg ut til sidene og er forbundet med de nye lyktegruppene med LED-teknologi.

Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil

Visuelt bredere

Den nedre grillen omrammer midten av støtfangeren som er lakkert i sort. Grillen er blitt betydelig større samtidig som tåkelysene er flyttet helt ut mot sidene og på denne måten bidrar den til at bilen får større visuell bredde.

Sett fra siden har ny garnityr strukket bilens profil horisontalt og gitt den et visuelt lavere tyngdepunkt. Profilen forsterkes av nydesignede 17 og 18” aluminiumfelger.
Bilens bakpart er også nydesignet slik at bredden understrekes enda klarere.

Baklyktene har LED-teknologi og gir nye Avensis en moderne lyssignatur også bakfra.

Et av målene med den nye Avensis var å sikre komfort og bekvemmelighet i hele modellrekken. Det nye interiøret gir viktige bidrag til dette målet. Kvaliteten i paneler og trekk er hevet. Samtidig skal støy og vibrasjoner være merkbart redusert. Kupeen har nye materialer og farger og høyere finish.

Instrumentpanelet er delt i to. Den øvre delen har to runde instrumenthus med turteller og speedometer. De ligger på hver sin side av et 4,2” stort multiinformasjonsinstrument med TFT-teknologi.

Nedre del gir plass til midtkonsollen som domineres av en berøringsstyrt fargeskjerm som er 8” stor. Også rattet og girspaken er redesignet.

Dette er Toyotaen Nansen og Amundsen skulle hatt

Økt komfort

Dekorelementene med matt krom overflate finnes rundt instrumentene, på rattet, knappene i midtkonsollen, luftinntak og girspaken har et renere design og fremstår med høyere kvalitet.

Bredden på øvre del av seteryggen er økt og stoppingen er endret slik at den kombinerer ekstra støtte til skuldrene med bedre sidestøtte. Fjæringen i seteputen er forbedret for å gi bedre vektfordeling og redusere tretthet på lange turer. Sitteputens vinkel er økt for å gi bedre støtte til hoftene samtidig som sidestøtten i puten har fått ny form for at sidestøtten skal være enda bedre.

Toyota for deg som liker orden i sysakene: 

Reduksjon av støy og vibrasjoner

Støy og vibrasjoner er redusert for å sikre høy komfort og en bedre kvalitetsopplevelse i kupeen.

Nye og tykkere materialer gir ekstra lydabsorbering og –isolering.
Tykkelsen og tettheten på isolasjonen i panseret og tykkelsen og størrelsen på støydekslet under motoren er økt, mens modellene med dieselmotor har fått et støydempende panel under.

Støy fra klimaanlegget er redusert ved hjelp av integrerte forseglinger i luftkanalene. Avensis-modeller med panoramatak har en spesiell demping i taket og i Touring Sports-modellene er det en dynamisk demper i bakluken.

Toyota RAV4: Norgesbilen ble 50.000 billigere over natten

Fire utstyrsgrader - fire motorer

Nye Avensis fås i fire utstyrsgrader. Innstegsmodellen heter "Life", den mellomste "Active", neste på skalaen kalles "Active Style", mens toppmodellen er "Premium" som da er svært velutstyrt.

Motorserien for den nye Avensis har vært gjenstand for omfattende revisjoner og fornyelse for å redusere drivstofforbruket, utslippene og driftskostnadene, samtidig som den velkjente påliteligheten skal være videreført.

To nye dieselmotorer er tilgjengelig: En 1,6 liter D-4D med 112 HK og en 2,0 liter D-4D som utvikler 143 HK. Begge med lavere forbruk og utslipp enn dagens Avensis. Dessuten har serviceintervallene økt fra 15.000 til 20.000 kilometer. Det betyr at servicekostnadene er redusert med ca 20 prosent over 90.000 km / 3 års kjøring.

Avensis leveres med to bensinmotorer. 1,6-liter på 132 hk og en 1,8-.liter på 147 hk. Også bensinmotorene har vært gjennom en kraftig revisjon for å senke forbruk og utslipp.
I tillegg er chassiset forbedret for å gi bedre komfort og kjøreegenskaper i alle Avensis-modellene, samt at styrefølelsen og responsen er forbedret.

Brukt Avensis? Les dette før du kjøper

Bygges i England

Siden starten har det blitt produsert mer en 1,7 millioner Avensis på verdensbasis. Den nye skal som sine forgjengere produseres ved Toyotas fabrikkanlegg i Burnaston i England.

Avensis er nemlig utviklet i Europa og for Europa. I år er målet å selge 2250 nye Avensis i Norge.

Toyota Avensis: Derfor er dette en av Norges mest solgte biler