Dette er nye Ford Taurus som i disse dager vises på bilutstillingen i Shanghai.

Om du synes den til forveksling er lik vår egen Ford Mondeo så er det helt korrekt observert.

Det er egentlig en Mondeo som er har fått 10 centimeter lengre akselavstand. Noe som igjen har kommet beinplassen i baksetet til gode i den nye Ford Taurus. Her er det virkelig god plass – samtidig som bilen er svært velutstyrt.

Solgt i Norge også

Taurus er ikke noen ny modell for Ford. Den kom første gang i 1985, og dette blir syvende generasjon. Modellen har absolutt hatt suksess hjemme i USA, som jo er Fords hjemland.

Også her i Norge forsøkte man å selge Taurus, da i andre generasjon, som en slags erstatter for Ford Scorpio / Granada. Det ble dog ikke den helt store suksessen...

Nye Taurus får vi nordmenn neppe glede oss over. Det er ikke uten grunn at den lanseres i Shanghai...

Med denne skulle Ford utfordre BMW og Mercedes

Det er ikke helt tilfeldig at nykommeren vises med Kinesiske
skilter.
Det er ikke helt tilfeldig at nykommeren vises med Kinesiske skilter.

Spesialtilpasset det kinesiske markedet

Tradisjonelt er vi vant til at store Ford-modeller primært er for hjemmemarkedet i USA.

Men ikke denne. Bilen er nemlig spesialtilpasset for å møte behovene til det etter hvert svært viktige kinesiske markedet.

Den er snarlik Mondeo, men både grill, lykter, panser har fått justeringer i designet. Det samme har baklampene og fangertrekkene.

Setene er også endret for å tilfredsstille de kinesiske kravene. Plassen i Monedeo er god. I nye Taurus er den enda bedre og utstyrsnivået skal også være overdådig.

Ford Mondeo: En ekte folkehelt i 20 år

Ingen kompromisser

Kineserne får mildt sagt god bakseteplass i nye Ford Taurus.
Kineserne får mildt sagt god bakseteplass i nye Ford Taurus.

Bilen skal også bygges ved Fords fabrikk i Hangzhou og hovedmålgruppen er kinesiske forretningsmenn som trenger et sofistikert kjøretøy.

- Et kraftig, trygt og innbydende design, et romslig og elegant interiør, høykvalitets håndverk, god ytelse og avansert teknologi gjør at Ford Taurus ikke har noen kompromisser. Men framstår som et innovativ flaggskip av en sedan,  sier Marin Burela, president, Changan Ford Motor Co, i en pressemelding.

Motoren skal etter det vi erfarer være en 2,7-liters V6-EcoBoost med for oss ukjent effekt.

Les vår test av nye Ford Mondeo her: