Å skulle rense motoren betyr nok ikke at man kan bryte fartsgrensen. Det fikk 27-åringen som ble tatt i 117 km/t i 60-sonen erfare. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Å skulle rense motoren betyr nok ikke at man kan bryte fartsgrensen. Det fikk 27-åringen som ble tatt i 117 km/t i 60-sonen erfare. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Tatt i 117 km/t i 60-sonen – sa han skulle rense motoren

Den forklaringen falt ikke politiet helt for ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

27-åringen ble i mars målt til 117 kilometer i timen i 60-sone.

Mannen er nå i Nedre Romerike tingrett dømt til fengsel i atten dager, i tillegg mister han førerretten i atten måneder.

Da saken var oppe for retten tilsto 27-åringen.

Da han ble stanset forklarte han til politiet at han hadde gitt gass for å «rense» ut av motoren, og at det var derfor han kjørte for fort. Det skriver Romerikes Blad.

Daukjørt

Men kan man virkelig rense motoren ved å gi litt gass? Brooms bilekspert kan fortelle at det uansett er en oppfatning som ligger fortiden til.

– Tidligere, når man hadde forgasser og choke, var det slik at en motor kunne sote ned. Vi kalte det gjerne at den var daukjørt. Alt den trengte da, var en skikkelig kjøretur for å bli gjennomvarm og få brent vekk sot på ventiler og stempeltopper, sier Benny Christensen.

Ifølge eksperten er de fleste motorene selvrensende.

Høy belastning

– På dagens biler med moderne og elektronisk innsprøytingsteknologi er dette stort sett historie. De nye systemene er så gode og nøyaktige at problemet er mer eller mindre borte. Unntaket kan være partikkelfiltre på dieselbiler. Ved veldig mye småkjøring på kalde vinterdager, kan disse fortsatt tettes av sot og partikler. De er selvrensende - men må bli varme nok for at renseprosessen skal settes i gang.

- Da kan en litt god tur med høy belastning (ikke det samme som høy fart...) faktisk være en løsning, sier Broom-Benny.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

LES OGSÅ: Løp ved siden av bilen, ble dømt for fyllekjøring