Citroën er nede i en skikkelig bølgedal i Norge. Nå gjenstår det å se om ny importør kan gjøre noe med det.
Citroën er nede i en skikkelig bølgedal i Norge. Nå gjenstår det å se om ny importør kan gjøre noe med det.

Nå starter offensiven – skal doble omsetningen i Norge

Konkurransetilsynet har sagt ja til ny importør.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
<p class="active">Det har ikke vært så mye å juble over for Citroën på det norske markedet de siste årene.&nbsp;</p> <p class="active">Salgstallene har vært fallende over lengre tid og det har heller ikke startet bra i 2015. Så langt i år er den<span style="line-height: 1.5;">&nbsp;franske bilprodusenten nummer 21 på salgsstatistikken her hjemme. Salget har falt med hele 20 prosent i forhold til samme periode i fjor, med det er markedsandelen til Citroën nede i 1,4 prosent.</span></p> <h2 class="active">Tre merker fra før</h2> <p class="active">Det er svært lavt for en bilprodusent som har som målsetning å være et volummerke i de fleste europeiske markeder.</p> <p class="active">Nå er det imidlertid klart at det nærmer seg en skikkelig offensiv for Citroën her hjemme. Tidligere i år ble det kjent at&nbsp;<span style="line-height: 1.5;">Bertel O. Steen AS hadde signert en avtale med PSA Peugeot Citroën om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Citroën Norge AS. </span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Bertel O. Steen er i dag importør av Mercedes, Kia, og Citroëns søstermerke Peugeot.&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5;">Med Citroën inne som et &nbsp;fjerde merke, vil Bertel O. Steen virkelig posisjonere seg som en betydelig aktør i det norske markedet.</span></p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/3584727"><span style="line-height: 1.5;">Du skal faktisk slite med å finne bedre bil til mindre penger</span></a></p> <h2 class="active"><span style="line-height: 1.5;">Gått fortere</span></h2> <p class="active">Det var imidlertid et lite men her: Nemlig at avtalen måtte godkjennes av&nbsp;<span style="line-height: 1.5;">Konkurransetilsynet før den ble endelig. Bertel O. Steen regnet opprinnelig med at den avgjørelse skulle komme i begynnelsen av mai, men her har det gått fortere enn forventet.</span></p> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Konkurransetilsynet har nemlig allerede behandlet saken ferdig, konklusjonen er at partene kan gjennomføre transaksjonen.&nbsp;</span></p> <p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/4150066"><span style="line-height: 1.5;">- Fransk bil? Nei takk!</span></a></p> <h2 class="active"><span style="line-height: 1.5;">Eget selskap</span></h2> <p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Bertel O. Steens ambisjon er å komme opp i 20 prosents markedsandel innen 2018.</span></p> <p class="active drop-bottom">– For merkene Citroën og DS er målet at omsetningen skal være det dobbelte i 2018 av hva det er i dag. Her i importmiljøet i Lørenskog skal vi klare å nå målene våre, uttalte Jan Pettersen som tar over som sjef for Citroën Norge, til <a href="http://www.rb.no/__Skal_doble_omsetningen_innen_2018-5-43-35766.html">Romerikes Blad</a> da overtagelsen var klar.&nbsp;</p> <p class="active">Han vil blant annet utvide forhandlernettverket for Citroën fra 45 til 60 i Norge.</p> <p class="active drop-bottom">Formell overtagelsesdato er 1. mai. Citroën og DS blir et eget selskap innenfor konsernet, og skal drives adskilt fra Kia, Mercedes og Peugeot.</p> <p class="active drop-top"><a href="http://www.tv2.no/a/4156243">Derfor støvsugde vi Frankrike for en bestemt bruktbil</a></p> <p class="active drop-top"><a href="http://www.tv2.no/a/3784243">Herlig nostalgi, sjekk denne Peugeoten!</a></p> <p class="active">&nbsp;</p>
DS har til nå vært et undermerke til Citroën, men fra i år skal dette markedsføres som et frittstående merke. Også DS blir med over til Bertel O. Steen.
DS har til nå vært et undermerke til Citroën, men fra i år skal dette markedsføres som et frittstående merke. Også DS blir med over til Bertel O. Steen.