Det er et like sikkert vårtegn som at krokusen titter fram i i bedet ved sørveggen. Nå baler mange ute med jekk, hjulvinne og gjenstridige hjulmuttere. Det er tid for å montere sommerdekk.

- Det kan virke som om terskelen for å få møkk på fingrene har blitt høyere. Det sier Trond Urke, som er avdelingsleder hos Vianor i Drammen.

Mange gjør det forsatt selv

– Men jeg forstår det også, legger Urke fort til.

– To veldig viktige årsaker er at bilene de siste årene har fått større og større hjul. Veldig mange har også skaffet seg SUV-er og hjulene blir dermed både store, tunge og uhåndterlige.  Vi kan skifte hjul på opptil hundre biler om dagen, nå i høysesongen, forteller han. 

– Men - for all del - mange gjør fortsatt jobben selv nå også. Det er bra. Jeg synes faktisk at man bør kunne dette som bileier, forklarer han.

Hjulskift: Bare 7 prosent av kvinner gjør dette selv

Omtrent halvparten har byttet

– Skift-sesongen var godt i gang den, men så ble det meldt snøvær i begynnelsen av uka og det hele bråtstoppet, sier Urke. 

Han antar at omkring halvparten av bilene på norske veier fortsatt kjører på vinterdekk, men tror samtidig at mange vi legge om til sommerhjul snart.

- Ja, fristen for å kjøre med piggdekk har jo egentlig gått ut allerede i størstedelen av landet vårt, og vi vet at mange av de med piggfrie dekke gjerne drøyer litt ekstra.  

De vanligste feilene vi gjør

– Det er slett ikke så vanskelig, men det er noen få ting man bør passe på forteller Urke.

Etter mange år i bransjen har han sett litt av hvert når det gjelder hjulskift som er utført av menigmann.

Dette er det vi oftest gjør feil når vi monterer sommerhjul, ifølge dekk-proffen:

Disse sommerdekkene bør du styre unna


Rotasjonsretning:

Dette har blitt litt mer borte på sommerdekk de siste par årene, men mange har det fortsatt på sine eldre dekk. Så en litt nøye sjekk er helt klart på sin plass. Retningen, er på dekkene som har det, markert med en tydelig pil. Den skal naturlig nok peke forover.

Pilen viser rotasjonsretningen.
Pilen viser rotasjonsretningen.

På dekk med asymmetrisk mønster reduseres dreneringsegenskapene ved våt vei, både veigrep og styrefølelse kan også bli dårligere om man monterer feil.

Senterringer:

En del felger har senterringer i plast eller nylon-materiale for å få den til å passe mot hjulnavet. Av og til sitter denne ringen igjen på hjulnavet når man tar av hjulet.

Pass på at disse ikke sitter igjen på hjulnavet.
Pass på at disse ikke sitter igjen på hjulnavet.

Om denne ikke blir fjernet og man setter på nytt hjul, så vil det oppstå en voldsom ubalanse. Sjekk nøye!

Dårlig dekkmønster:

Skremmende mange kjører med mønsterdybde som er nær faresonen for det lovlige. Eller under. Kravet er 1,6 millimeter, der dekket er mest slitt, på sommerdekk.
Men er det under tre millimeter bør du faktisk bytte. Da går du sommeren mye tryggere i møte.

Mange overser mønsterdybden
Mange overser mønsterdybden

Slik kan bilen bli stillere - og mer komfortabel