Nå kan det være nytt håp for Saab
Stor bilprodusent skal være på vei inn.
Det har vært turbulente tider hos Saab helt siden eierselskapet General Motors (GM) i kjølvannet av finanskrisen vedtok å kvitte seg med sitt svenske undermerke.
Inn på eiersiden kom nederlandske Spyker. De hadde imidlertid ikke i nærheten av de ressursene som skulle til for å drive Saab videre, og det endte i konkurs.
Deretter kom svensk/kinesiske NEVS inn og kjøpte konkursboet. Deres ambisjon var å gjøre Saab til en betydelig elbilprodusent.
Alvorlig situasjon
Forretningsplanen var svært ambisiøs, men også her skortet det på ressurser.
I august i fjor måtte NEVS søke beskyttelse fra kreditorene, og fikk innvilget en såkalt rekonstruksjon. I praksis at ingen kunne slå dem konkurs, mens det ble jobbet for å finne langsiktige løsninger.
Da Broom besøkte Trollhättan før jul i fjor, var det stille på det store industrianlegget. NEVS la ikke skjul på at situasjonen var svært alvorlig, og at man kjempet for å redde Saabs videre eksistens.
Les intervjuet: Har bare dager på å redde Saab
Viktig avtale
Men selv om mange forlengst hadde dømt Saab nord og ned, var det fortsatt optimisme å spore. Og nå kan NEVS endelig kunngjøre gode nyheter.
Selskapet har nemlig akkurat kommet ut av rekonstruksjonen. I løpet av denne prosessen skal de ha fått ettergitt gjeld på rundt 300 millioner kroner. Dermed er den økonomiske situasjonen mindre prekær. Og ikke minst: Nå skal det være snakk om bare dager før de inngår en svært viktig avtale, en avtale som kan bety at Saab gjør skikkelig comeback.
Krisen ble forverret, fikk ikke kalle bilene Saab
Store ambisjoner
Det er nemlig ingen hemmelighet at NEVS lenge har forhandlet med det indiske gigantselskapet Mahindra. De er blant annet store på bilproduksjon, både under eget navn og som eier av koreanske SsangYong.
Mahindra har mange ganger signalisert at de har store ambisjoner både på det europeiske og det amerikanske markedet. Nå blir det spekulert i at Saab kan bli helt sentralt i dette. Ved å kjøpe Saab, vil de sikre seg en etablert merkevare, og en merkevare som fortsatt klinger godt i manges ører.
Ett av usikkerhetsmomentene er hva dette eventuelt vil bety for Trollhättan. Om inderne ved en overtagelse vil satse på produksjon her, eller om de bare er ute etter navnet.
Ny plattform
Akkurat det er det foreløpig for tidlig å si noe om. Men fabrikken i Trollhättan regnes som både moderne og effektiv, samtidig som Saab fortsatt sitter på en god del verdifull kompetanse.
Før det endte i konkurs, hadde Saab også kommet langt med utviklingen av en helt ny bilplattform. Den fikk navnet Phoenix. Flere andre bilprodusenter har vært interessert i å bruke denne, og nå ryktes det at kinesiske Dongfeng er aktuell som kjøper og samarbeidspartner her. En avtale om dette kan være nært forestående.
LES OGSÅ: Dette kan bli den siste Saaben
Startet salget, men bare på internett