Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er rett og slett en liten tidsmaskin du nå kan kjøpe, den hvite Mercedes 200 T-en, som er lagt ut til salgs på finn.no

Kilometerstanden på bare drøye 16.000 kilometer gjør bilen unik. Unikt kan nok kanskje også brukes om bilens tilstand – som naturlig nok henger nøye sammen med den lave kilometerstanden.

Dyr i innkjøp - billig å eie 

Det står å lese i annonsen at bilen har stått mye i sitt 30-årige liv. Det kan også virke som om den lille kjøringen som har vært, handler om det skånsomme slaget. Bilen skal være svært nær ny på de aller fleste områder. Til og med nybillukten er intakt, nå 30 år senere!

Til tross for at det hverken er den største eller mest eksklusive modellen, er prisen nå relativt stiv. Forståelig nok. 160.000 kroner er det selgeren fra Bærum forlanger.

Denne modellen som internt kalles for W/S 123, ble produsert mellom 1976 og 1985 (Skal man være ekstra nøye - så ble det produsert 1608 biler i 1974 og 63 biler i 1986 også ...)

Det gjør at dette er av siste årsmodell og at den nå også er veteran etter 30 års-regelen, og dermed billig å eie.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Klassiske og velkjente Mercedes-linjer dette . Faksimile frafinn.no
Klassiske og velkjente Mercedes-linjer dette . Faksimile fra finn.no

Kvalitet

123-modellen har forlengst trådt over i klassikernes rekker. Utseendet er bortimot legendarisk og mange mener også at denne modellen er den beste Mercedes har noensinne har laget.

Den et veldig tydelig bilde på hva som var luksusbil på 70-tallet, da denne bilen ble utviklet, kontra i dag. For den har jo strengt tatt ikke så veldig mye mer utstyr og duppeditter enn hva man finner i en stor Opel eller Ford fra samme tid. 

Forskjellen ligger veldig mye i detaljene og valg av materialer. Der er de til gjengjeld godt synlige. Alt er gjennomtenkt, veldimensjonert og gjennomprøvd. Dette var vel også den første bilen hvor man begynte å vektlegge lyden når man lukket dørene. Låseblekkene var omgitt av solide metallrammer.

En annen detalj er solskjermene over frontruta. Rundt disse finnes en polstret konsoll / ramme som skal beskytte hodet om man skulle slå dette mot taket i en eventuell kollisjon. En detalj som ser både dyr om omtenksom ut. Og igjen: Med stoff, vinyl og plast som ser ut til å vare herfra og inn i evigheten. For bare å trekke fram et par detaljer...

Som nevnt er dette en 200. Det betyr  drøye 100 hk. Det er ikke veldig mye når man skal flytte 1500 kilo med solid Mercedes. På papiret gjør den 0-100 km/t på ca 15 sekunder mens den så vidt runder 160 km/t. i toppfart. 

Girkassen er firetrinns og tross lange steg, ganske presis.

Mercedes SEC: Nå er den et veterankupp

Familielykke i Mercedes T-modell. Originalt brosjyrebildefra den gang da ...
Familielykke i Mercedes T-modell. Originalt brosjyrebilde fra den gang da ...

Show eller go?

Hvit bil med blått interiør er en perfekt og klassisk fargekombinasjon på en Mercedes 200 T. Det er sjelden man ser så fine eksemplarer av arten.

Dilemmaet blir fort om man skal tørre å bruke bilen. Er det feil å kjøre massevis av kilometer på den? Er dette en bil som bør fraktes til og fra sommerens treff på henger?

Eller er det en praktisk bruksveteran til hytta med ski på taket og tilhenger?

Hva mener du - "show" eller "go" - skriv inn i kommentarfeltet under:

Mercedes W123: Veteranbilen du også kan bruke som hverdagsbil