Ulykke med tog må aldri bli en del av sykkelsportens historie

Mads Kaggestad skriver om den dramatiske situasjonen fra søndagens Paris-Roubaix.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Paris- Roubaix er risikabelt og dramatisk i sin natur.

Rytterne skal kjempe seg over 27 strekker med krevende underlag på gammel vernet brostein. Rittets historie preges av velt og flere stygge skader. Årets Paris- Roubaix ble intet unntak. Flere ryttere endte opp forslått på bakken, men det store samtaleemne ble om det som nesten kunne gått galt og som av mange beskrives som vanvittig uansvarlige atferd.

Episoden alle snakker om er toget som lagde kaos cirka 85 kilometer før mål.

Årets utgave krysset samme toglinje fem ganger og arrangørene hevder de undersøkte togtabeller i timevis for å være sikker på at rittet ikke skulle hindres. Grunnet medvinden ble rittet utsatt med ti minutter, men det var allikevel ikke nok. Feltet syklet styggfort og det er god grunn til å tro at arrangørene så situasjonen komme. Nok en gang skulle et sykkelritt hindres av noe så absurd og uforutsett som et tog!

Det er ikke første gang det skjer, men nok en gang oppstod det full forvirring om situasjonen blant rytterne. Mange rytterne smatt under, og bilder viste ryttere som syklet sikksakk gjennom bommen rett før toget krysser løypa. Rittkommisærene nøytraliserte heldigvis rittet slik at rytterne som rettmessig stoppet, eller ble tvunget til å stoppe, kom tilbake til den delen av feltet som brøt reglene og krysset toglinjen mens de røde lysene blinket og bommen var på vei ned. Ingen av rytterne ble straffet for episoden på tross av at reglene til det internasjonale sykkelforbundet er klinkende klare.

I etterkant blir rytter og arrangører sterkt kritisert av blant annet det franske jernbaneverket SNCF som også har anmeldt saken til politiet. SNCF overlater til politiet å utpeke de ansvarlige i situasjonen og har derfor sendt inn en åpen anmeldelse. Spørsmålet blir derfor om det er ryttere, arrangører eller representanter for Det internasjonale sykkelforbundet sitt ansvar?

Ja, rytterne burde stoppet. De er voksne mennesker som skal gå foran som gode eksempler. Kritikere peker på hvilken risiko utøverne utsatte seg for da de smatt over toglinjen bare sekunder før toget passerte. Selvfølgelig bør rytterne bevisstgjøres og ta ansvar, men de bør allikevel ikke ha hovedtyngden av ansvaret for episoden, eller for at lignende ikke skal skje igjen i fremtiden.

Rytterne handler på instinkt og det er sannsynlig at de første rytterne over toglinjen ikke så eller var klar over at toget var på vei. I et sykkelritt følger alle hverandre. De første rytterne følger lederbiler og motorsykler i rittet. Rytterne bak følger igjen desperat hverandres hjul. I en svært hektisk rittsituasjon preget av utmattelse og ekstrem fysisk påkjenning handler ikke rytternes rasjonelle tankegang om annet enn hva som påvirker deres situasjon i kampen om å følge konkurrentene og veien mot den prestisjefulle målstreken.

Rytterne er rett og slett ikke tilstrekkelig tilregnelig og situasjonen er så uvanlig at det ikke er noen forankret kultur for hvordan håndtere slike situasjoner.

Det er sannsynlig og grunn til å håpe at episoden skaper løsninger som hindrer at lignende skjer i fremtiden. Det burde være enkelt å finne en praktisk løsning som gjør at rytterne slipper å ta beslutning i det kaoset de opplever. I fremtiden bør alle toglinjer markeres med en ansvarlig dommer med mandat til å stoppe rittet. Dommeren kan gis en egen funksjon og enkelt transporteres rundt om det er flere togoverganger i samme ritt.

Sykkelsporten har lange tradisjoner og Paris- Roubaix har en 113 år gammel historie på et underlag som er fredet for å bevare rittets særegenhet og posisjon i sporten. Tog har vært med å prege historien og stanset flere ulike sykkelritt inkludert Paris- Roubaix. Alle hendelser med tog skaper stor usikkerhet blant rytterne og diskusjoner blant publikum.Heldigvis har vi enda ikke opplevd ulykker, men en dag kan det ulykksalige skje.

Sykkelsporten inneholder mye dramatikk og farlige sitasjoner som setter rytternes liv- og helse på prøve. Vi har sett nok bilder av ryttere som slenges rundt som kasteballer på hardt underlag i høy fart. Mange velt er rytternes egen feil. En ulykke med tog derimot er mulig å unngå, og bør aldri inngå i sportens dramatiske historie.