VIL IKKE: Morgenene kan være en kamp for foreldre som skal sende barna på skolen. Under kan du lese hvorfor noen barn sliter mer enn andre. Illustrasjonsfoto: Colourbox
VIL IKKE: Morgenene kan være en kamp for foreldre som skal sende barna på skolen. Under kan du lese hvorfor noen barn sliter mer enn andre. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Vil ikke barnet ditt på skolen? Her er forskernes overraskende forklaring

Det er verken din eller barnets skyld at det nekter å gå på skolen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er faktisk ikke barnet skyld at det ikke vil på skolen.

Det viser en amerikansk studie av 13.000 eneggede og toeggede tvillingpar fordelt på seks land.

FORSKER: Psykologiprofessor Stephen Petrill var en av de hele 25 forskerne bak studien. Foto: Privat
FORSKER: Psykologiprofessor Stephen Petrill var en av de hele 25 forskerne bak studien. Foto: Privat

Barnets gener er sannsynligvis en tonegivende del av årsaken til at de setter seg på bakbeina bare minutter før det ringer inn. 

Science Daily skriver at undersøkelsens medforfatter Stephen Petrill, som jobber som professor i psykologi ved Ohio State University, trodde at omgivelser, som familie og lærere, skulle betyr mer enn barnets gener.

Hele 25 forskere fra de seks forskjellige landene står bak rapporten. Den blir publisert i fagbladet Personality and Individual Differences i juli.

Ble selv overrasket

Det viste seg at det er genene som har størst effekt for motivasjonen, mens omgivelsenes innvirkning var nærmest ubetydelig. 

Forskningsrapporten blir publisert i fagbladet Personality and Individual Differences i juli.

– Vi hadde ganske konsistente resultater på tvers av de forskjellige landene med deres forskjellige utdanningssystemer og kulturer. Det var overraskende, sier han.  

Han sier at resultatene viser at man bør tenke seg om før man gir lærere, foreldre eller barna skylden for motivasjonsproblemene.

DRAKAMP: Det er ikke alltid enkelt å få barna opp og frem til skolen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
DRAKAMP: Det er ikke alltid enkelt å få barna opp og frem til skolen. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Viktig å oppmuntre

– Den opplagte løsningen vil være å si at vedkommende ikke klarer å motivere eleven nok, eller at barnet selv har skylden, sier han.

Og:

– Vi fant ut at det er en personlighetsforskjell som mennesker nedarver, og den har stor innflytelse på motivasjonen. Det betyr ikke at vi ikke skal forsøke å oppmuntre og inspirere elevene, men vi må innse hvorfor de er annerledes.

Barna som deltok var alle mellom 9 og 16 år, og de kommer fra Storbritannia, Canada, Tyskland, Japan, Russland og USA.

Slik ble de testet: 

Elevene ble stilt en rekke spørsmål om for eksempel hvor mye de liker lesing, skriving og staving. Deretter ble de bedt om å vurdere sine egne evner. 

Deretter sammenlignet forskerne resultatene og så hvor tett svarene var i forhold til toeggede tvillinger, som i gjennomsnitt deler halvparten av de nedarvede genene, med de eneggede tvillingene.

Det viste seg at mellom 40 og 50 prosent av forskjellene i tvillingenes motivasjon kan skyldes genene. 

– De fleste personlighetsvariablene har en genetisk komponent, mens det å ha nesten ingen felles miljøkomponenter er uventet, sier Petrill.

Han sier at resultatene ikke viser at enkelte har ett enkelt gen som bestemmer hvor mye de liker å lære.

– Funnene antyder en kompleks prosess som involverer mange gener og et genmiljø som påvirker barnas motivasjon til å lære, sier han.