TIME OUT: Paris-Roubaix var Kristoffs siste ritt på en stund. Nå skal han hvile før han begynner å trene seg opp igjen . Foto: AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE.
TIME OUT: Paris-Roubaix var Kristoffs siste ritt på en stund. Nå skal han hvile før han begynner å trene seg opp igjen . Foto: AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE.

Nå skal Kristoff skjermes og få tid til å være familiemann

Men etter en kort pause skal han trene seg opp igjen. Se hvordan han skal prikke inn toppformen til Tour de France her!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Roubaix (TV 2 Sporten): En sesongstart uten sidestykke er over. Nå skal Alexander Kristoff omsider få hvile seg.

Med unntak av et éndagsritt i Tyskland 1.mai, skal ikke nordmannen konkurrere igjen på over fem uker. 

Den pausen kommer godt med etter hele 30 konkurransedager allerede i 2015. Ingen av de andre forhåndsfavorittene i Paris-Roubaix hadde syklet like mye.

– Han har aldri noe problem med å motivere seg, men nå merker han selv at han er sliten, sier trener og stefar Stein Ørn til TV 2 et par timer etter at 27-åringen hadde kommet inn til en 10. plass på den berømte velodromen i Nord-Frankrike.

– Står fritt til å gjøre det han vil
Den første delen av sesongen er over, og den første delen av pausen skal Kristoff få bruke til akkurat det han vil.

– Akkurat nå er han veldig «ovenpå», så det er viktig for ham å få slappet av litt og «resette» kroppen. Uken som begynner nå skal han bruke til ingenting. Han vil kanskje ta en liten tur på sykkelen, men han står fritt til å gjøre det han vil. Det er også viktig for ham å få den friheten mentalt og ikke bare tenke på sykkel. Han må «resette» hode og kropp og gjøre noe annet. Derfor skal vi skjerme han litt fra andre oppdrag, slik at han kan være hjemme, være familiemann og rett og slett gjøre veldig lite, forteller treneren hans. 

Etter syv rolige dager venter imidlertid hverdagen igjen. 

Se oversikten over Kristoffs trenings - og ritthverdag i faktaboksen til høyre!

Neste mål: Tour de France
– Etter en rolig første uke, handler det om å bygge seg opp igjen med mange timer på sykkelen. Da blir det mye mengdetrening. Han skal kjøre «tredagerssykluser», hvor han kjører lange turer på fem-seks timer tre dager på rad, før han får én dag med restitusjon. Denne syklusen skal han gjennom fire ganger. Deretter blir det en uke med litt lettere trening, før han starter oppkjøringen til Tour of Norway og Tour des Fjords, forklarer Ørn.

– Når vil han være tilbake i toppform?

– Tour de Suisse i juni er neste WorldTour-ritt. Deretter skal han sykle NM, og det skal gi han et springbrett til Tour de France. Det er da han etter planen skal være i toppform.

Klarer Kristoff å gjenskape noe som ligner på formen han har hatt så langt i år, kan det fort bli en stor norsk vår på de franske landeveiene i juli. 

11 seire, ett Monument og en andreplass på verdensrankingen til Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) er fasit etter bare drøye to måneder med konkurranser. 

– Kristoff er for snill
Med suksess kommer imidlertid flere forpliktelser og større pågang fra media.

I Compiègne, startbyen for Paris-Roubaix, var Kristoff mannen alle skulle prate med. Det fikk de aller fleste også lov til, i og med at Katjusja-kapteinen var generøs med tiden sin og snakket med alle som ville snakke. 

Det internasjonale pressekorpset hyllet ham for å være så imøtekommende, men Katjusjas kommunikasjonssjef, Philippe Maertens, advarer nordmannen mot å bruke for mye tid på media og supportere.

– Alt oppstyret rundt ham er bra så langt, men erfaringen min tilsier at det vil endre seg. Absolutt. I begynnelsen liker man all oppmerksomheten, men man blir sliten etter hvert. Det er for mye. Han er på en måte litt for snill med alle, sier Maertens.

– Han ville ha syklet på sykler av stål 
Snill er hans også med lagkameratene og alle andre på laget, skal vi tro belgieren.

– Jeg har aldri sett ham lage trøbbel over noe som helst. Det er noen litt «mindre» ryttere i laget som alltid klager over lufttrykket i dekkene, type bremseklosser… Du kan gi Alexander hva som helst. Han vil si: «Jeg foretrekker det her, men dersom du sier at jeg skal gjøre det og det, så gjør jeg det». Om vi får sykler laget av stål neste år, så vil han kanskje si at han ikke liker det, men han vil likevel sykle på de. Han klager aldri over noe, forteller Maertens og smiler.

– Og hvordan er han som kaptein på laget?

– Jeg ser en stor forskjell på ham som leder fra i fjor til i år. Han er en bedre leder nå. Han er av natur litt sjenert og stille, og han hører fortsatt på sjefene sine og lar de bestemme. Enkelte kapteiner bestemmer alt, men hos oss er det sportsdirektøren som gjør det, og det er OK for Alexander.