Kristoff blant de siste over togskinnene – men juryen straffet ingen

Fullstendig kaos i Paris - Roubaix da lyntoget delte hovedfeltet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hovedfeltet måtte krysse togskinnene da det gjenstod snaue 85 kilometer av Paris-Roubaix. 

Togovergangen ble særdeles dramatisk da bommen gikk ned midt i feltet.

Noen av rytterne bestemte seg for å fortsette ferden over – enkelte av dem svært sent.

Og plutselig kom lyntoget i godt over 100 km/t, heldigvis uten at noen av rytterne fortsatt befant seg på skinnene.

Ingen straff

Alexander Kristoff var blant rytterne som trosset sperringen og kastet seg over togskinnene.

Det skulle han ikke ha gjort, for minutter senere ble fronten av feltet stoppet. Og i UCIs regelverk står det klart og tydelig at det er forbudt å passere slike hindringer.

«Det er strengt forbudt å krysse togoverganger når bommen er nede. Ryttere som bryter mot denne regelen skal diskvalifiseres.»

Omtrent en time etter at rytterne kom i mål meldte imidlertid arrangøren i en pressemelding at de ikke vil diskvalifisere noen. Til det var gruppen for stor, samtidig som det ville være umulig å identifisere alle som snek seg over.

Formildende omstendigheter

Alle medlemmene av juryen befant seg midt i selve rittet og samlet seg i etterkant av målgang. 

ASO-representanter i Roubaix sa imidlertid at juryen har myndighet til å treffe en beslutning midt i rittet, men beslutningen ble ikke offentliggjort før litt over klokken 18.00.

Thor Hushovd mente at Kristoff neppe kom til å bli diskvalifisert, selv om regelverket i utgangspunktet er klokkeklart.

– Det kan være formildende at såpass mange befinner seg midt i situasjonen, sa han på TV 2s sending.  

Kristoffs stefar og trener Stein Ørn skriver følgende på Facebook:

«Problemet med jernbaneovergangen er at lederbilen burde ha stanset. Det blinker lenge før bommen går ned. Dette er en arrangørtabbe. I feltet følger rytterne rytteren foran seg, de er nødt til å konsentrere seg om å følge med for å unngå å velte. Jeg tviler på at det var mange i feltet som oppfattet situasjonen før de var på overgangen, og da var det for sent å stanse.»

Ble disket i 2006
En lignende hendelse fant sted i 2006-utgaven av rittet.

Leif Hoste, Peter van Petegem og Vladimir Gusev jaktet på ledende Fabian Cancellara da de møtte på en stengt bom ved togovergangen. Det brydde trioen seg lite om og krøp under sperringene og fortsatte.

I mål ble de henholdsvis nummer to, tre og fire, men dommerne var ikke fornøyde. Alle tre ble i etterkant diskvalifiserte, og andre- og tredjeplassen gikk i stedet til Tom Boonen og Alessandro Ballan.