En bil som plutselig stopper, for så å starte igjen dagen
etter, innbyr ikke akkurat til tillit. Illustrasjonsbilde.
En bil som plutselig stopper, for så å starte igjen dagen etter, innbyr ikke akkurat til tillit. Illustrasjonsbilde.

– Hjelp, Volvoen min er humørsyk!

Bilen til Vilde stopper rett som det er ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg har en Volvo V70 2,4 l bensin, fra år 2000.

Den stopper ca. en gang i måneden og starter igjen når den har stått i ca. en dag. Nå stopper den oftere og oftere. Tror den bare har stoppet når jeg har kjørt sakte.

Jeg tenkte først det kunne være veivføleren eller lignende, men virker jo ikke sånn når den plutselig går igjen etter å ha hvilt. Har hatt den på verkstedet til en kompis, men den må jo feilsøkes når den har stoppet, og det er jo litt vanskelig når den plutselig starter igjen.

Vet du hva det kan være som er galt? Vil jo gjerne kunne stole på bilen min igjen. Hilsen Vilde

Benny svarer

 

Hei Vilde!

Skjønner godt at det kan være ganske frustrerende å kjøre en bil som plutselig finner ut at den skal ta seg en liten pause. Og som regelrett stopper.

Det er jo som kjent vanskelig å stille noen diagnose på en bil med et periodisk problem. Det er altså ikke lett for kompisen på verkstedet å finne ut av dette når bilen er i orden.

Det er heller ikke så lett for meg som ikke en gang her sett bilen, men jeg har en liten ide om hva det kan være allikevel.

Jeg vet at det ganske ofte forekommer problemer med fusk og rykking på disse bilene. Da er det ofte grundig rens av spjeldhuset som må til.

I noen tilfeller har det også vært feil på oksygensensoren (lambdasonden). I begge disse tilfellene lyser motorlampa. Vet ikke om den gjør det hos deg?

Kan være både enkelt og billig

Men slik som du beskriver problemet, har jeg en sterk mistanke om at det kan være gassspjeld-pottmeteret, eller sensoren om du vil, som det er feil på eller dårlig kontakt i.

Jeg vet at dette har forekommet på noen av Volvo V70-ene med bensinmotor. Delen er ikke veldig dyr og heller ikke vanskelig å skifte.

Så om mine antagelser er riktige – så skal du ikke behøve å bli hverken blakk eller fattig for å kunne stole på bilen din igjen!

Håper det kan være så enkelt!

 Volvo V70: Stor stasjonsvogn som koster lite

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: