Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei vurderer å kjøpe en Jeep Compass 2008-modell. Lurer på om dette er en bil man bør styre unna eller er det noe å satse på?

Er det noen spesielle feil og mangler på disse bilene?

Benny svarer:

Hei du! Compass er en av de glemte bilene i denne klassen. SUV er jo kjempepopulært i Norge, men Compass har aldri vært med på den festen. Det har nok flere årsaker. Den kom mens Jeep var på vei ned i Norge, og den har også et utseende som nok er egnet til skremme bort flere enn det tiltrekker.

Styre unna, eller satse på? Jeg vil si litt både og. Det som taler for her, er at du får veldig mye bil for pengene. Compass er typisk en sånn bil det er kjøpers marked på. De som legger ut sine brukte Compass til salgs, opplever nok ikke akkurat noe rush av henvendelser. De er nødt til å legge seg lavt i pris, og her kan du i praksis få veldig mye bil for pengene.

Men da skal du også huske at verditapet neppe er over. Det blir nok ikke veldig lett å selge videre den dagen du skal gjøre det.

Til selve bilen: Jeg har ikke hørt veldig mye om spesielle svakheter ved denne, men Compass er nok heller ikke verdens beste bil. Det virker på meg som kvaliteten er temmelig ujevn. Noen opplever mye trøbbel og påkost, mens andre har et ganske problemløst bilhold.

Interiøret sladrer om at dette er ment å være en billig bil.
Interiøret sladrer om at dette er ment å være en billig bil.

Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende

Billigfølelse

Her kommer nok også bruksmønster inn. Det er forskjell på om Compassen trekker tung hestehenger hver helg, eller om den stort sett brukes på turer ned til 7-Eleven. I og med at dette har blitt litt "billigbil" i klassen, kan det nok også være at ikke alle eierne er like nøye på å følge opp bilene. Her er god servicehistorikk veldig viktig.

Du får en bil som skiller seg ut i segmentet. Mange er ganske godt utstyrt, men de har også noen særegenheter, blant dem et interiør med en klar billigfølelse. Dette er ment å være en rimelig bil, og det skinner også gjennom.

I det norske bruktmarkedet får du 2007/2008-modeller fra rundt 100.000 kroner. Hvis du beveger deg opp mot 150.000 kroner, kan du virkelig velge og vrake, også med hyggelig kilometerstand. Jeg vil anbefale å bruke tid her. Kontakt kjøperne, sjekk priser, mange kan nok fort være villig til å gå ned i pris etter hvert.

Fronten er - for å si det litt diplomatisk - ganske spesiell.
Fronten er - for å si det litt diplomatisk - ganske spesiell.

Som sagt: Vær klar over hva du kjøper, sjekk nøye og vær forberedt på høyere verditap enn de beste konkurrentene, også i årene som kommer. Så lenge du har dette i mente, er jeg ikke redd for å anbefale Compass-kjøp, så lenge prisen er riktig.

Derfor stuper noen biler i verdi

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: