Stor SUV-nyhet avslørt ved en feil
Her er det bare å glede seg ...

Andre generasjon av Audis store SUV Q7 er klar. Den kommer i løpet av sommeren, og i slutten av mai er det pressekjøring for norske biljournalister.
Det er naturligvis en spennende nyhet, for de mange som liker SUV – og som har et noe romsligere bilbudsjett enn de fleste av oss.
Nå er det avslørt at det også kommer en toppmodell på dieselsiden, som får skikkelige muskler. Den skal heter SQ7. Mellom forskjermene kommer en V8-er med elektrisk turbo og 422 hk!
Les også: Hva er egentlig en SUV?
Glipp
Nyheten ble sluppet ved en feiltakelse, i forbindelse med en presentasjon til forhandlernettverket, skriver Automotorsport (AMS) i Sverige.
Men vi har allerede omtalt at Audi hadde planer om en slik verstingmodell. Den gangen var det usikkert om det ble bensin eller diesel, men nå kan vi altså avsløre at det MINST blir en S-variant av Q7 som går på diesel.
Bare sterke motorer
Modellutvaglet i Q7-sortimentet starter i første omgang med en 3.0 TDI som har 272 hk, og koster i overkant av 900.000 kroner.
En bensinvariant med 333 hk kommer også. Der starter prisen på drøye millionen.
Begge disse burde jo være mer enn spreke nok for folk flest. Den siste med massevis av krefter i overskudd.
Men selv den blir litt puslete, sammenlignet med SQ7. Med over 800 nm dreiemoment, kommer den til å bli rene lokomotivet, med en helt vanvittig gassrespons.
Les også: Denne skal slanke seg 350 kilo
Overgår X5
Med dette er høk over høk-leken i gang med BMW - som med sin X5 M50d blir forbikjørt. Den har "bare" 381 hk. X5-en har for øvrig rekkesekser, og ikke V8.
Audi sin kraftkilde vil være en avart av 4,2-literen som finnes i Porsche Cayenne diesel S. Men Audi har reduserte volumet noe, og i tillegg tilført en elektrisk turbo.
Den nye modellen kommer på markedet like over nyttår 2016.
Kan få lavgir
For øvrig skriver også AMS at Q7, ifølge Audis utviklingssjef Ulrich Hackenberg, kan bli levert med mer ekstreme terrengegenskaper, om det skulle være et marked for det.
Da snakker vi lavgir og full pakke. Teknikken vil i tilfelle deles med konsernbror VW Touareg.
Q7 blir uansett den viktigste konkurrenten til BMW X5 og Volvo XC90. X5 hadde rekordgodt salg i fjor, mens XC90 knuser alle tidligere rekorder med sitt salg i år. Så at det er marked for denne typen biler, er det i alle fall ingen tvil om ...
Audi selv forventer å selge hele 500 Q7 første året.
Les også: Kristine fikk premium-SUV i julegave!