Thunderbolt er utvilsomt et nydelig design, men noen produksjonsbil blir det ikke.
Thunderbolt er utvilsomt et nydelig design, men noen produksjonsbil blir det ikke.

Ble truet med rettssak – måtte droppe denne bilen

Designer tok en innersving, det var ikke smart.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Danske Henrik Fisker har de siste årene vært mest kjent som mannen bak Fisker Automotive og hybridbilen Fisker Karma.

Den lekre og avanserte familiebilen slo ned som en liten bombe, men endte dessverre som en stor fiasko. Svært få eksemplarer ble produsert, før det endte i konkurs for Fisker tilbake i 2013.

Mustang-versjon

Men Henrik Fisker hadde en spennende fortid før han startet for seg selv. Blant annet var han designer for BMW og Aston Martin, og nå som han er ute av Fisker Automotive ( konkursboet havnet i Kina), har han begynte å leke seg med designer-tusjene igjen.

I fjor presenterte Fisker sin helt egne versjon av Ford Mustang: Ford Mustang Galpin Rocket. 

Prosjektet var et samarbeid med California-selskapet Galpin Auto Sports, og bilen fikk en strålende mottagelse.

Slutt for verdens dyreste småbil

Skjedd, eller ikke skjedd ...

Like bra har det ikke gått etter at Fisker presenterte en ny konsepbil i år. Thunderbolt heter den, og er i praksis en videreføring av Aston Martin V12 Vanquish.

Det vil si: Mottagelsen har igjen vært positiv blant bilentusiastene. Fisker har gjort en allerede heftig bil enda litt råere, med mange lekre detaljer.

Men hos Aston Martin falt ikke dette akkurat i smak. Hva som har skjedd (eller kanskje snarere ikke har skjedd) i forkant her, er uklart. Men det synes klart at Henrik Fisker ikke klarerte Thunderbolt-prosjektet spesielt godt.

Fisker tapte 3,6 millioner for hver bil

Enighet

Aston Martin gikk nemlig raskt ut og sa at prototypen var en uautorisert kopi av deres design og at hele prosjektet var " fullstendig uakseptabelt".

De varslet også rettslige skritt, og satte i gang en prosess for å stoppe eventuell produksjon av bilen.

Nå skal saken være over. Aston Martin og Fisker har sendt ut en erklæring der de fastslår at de har kommet til enighet.

Blir med én bil

"Enigheten" består i at Henrik Fisker avslutter hele prosjektet. Han har skrevet under på at det ikke skal bygges noen eksemplarer av Thunderbolt, og at det dermed blir med den ene prototypen.

Til gjengjeld trekker Aston Martin tilbake truslene om rettssak.

Det betyr i praksis altså at verden går glipp av en vakker og modifisert Aston Martin. Temmelig sikkert også at det ene eksemplaret som finnes, kommer til å bli særdeles ettertraktet i samlerkretser. 

Tør du å kjøpe denne bilen?

Fisker Karma vakte stor oppsikt da den kom, men prosjektet endte i fiasko.
Fisker Karma vakte stor oppsikt da den kom, men prosjektet endte i fiasko.

Neste år skal superbilen gjøre comeback