Mercedes går nye veier, nå skal de også komme med en kompakt pickup.
Mercedes går nye veier, nå skal de også komme med en kompakt pickup.

Nå skal de gjøre noe helt nytt

Mercedes kommer med pickup – og det har en god grunn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen mellom de tre tyske statusmerkene Audi BMW og Mercedes blir stadig tøffere. De siste årene har de alle utvidet modellutvalget sitt voldsomt og i stadig nye nisjer. Målsetningen er enkel: Her handler det om å være størst!

Det er da også bakgrunnen når Mercedes nå bekrefter at de har startet utviklingen av det de kaller sin ”første pickup”. Riktignok har offroaderen Geländewagen i mange år også blitt bygget i pickup-utgave, men det regnes i denne sammenhengen som en versjon, ikke en egen modell.

Arbeids- og familiebil

Mercedes-pickupen skal bli en relativt kompakt sak, og går dermed rett inn i den mestselgende klassen innenfor dette segmentet.

Blant konkurrentene er VW Amarok, Toyota Hilux og Ford Ranger, for å nevne noen.
Dette er en klasse i vekst. Etter hvert som pickupene har fått mer personbillignende kjøreegenskaper (og store doser med både komfort og utstyr), har de også blitt mer anvendelige for mange.

Her er det mulig å kombinere arbeidsbil med familiebil, i mange deler av verden er det svært attraktivt.

Dette er Norges dyreste pickup

Mye luksus

Underveis i utviklingen skal Mercedes dra betydelige veksler på sitt eksisterende samarbeid med Nissan. Det er snakk om å bruke samme plattform på Mercedes-pickupen, som på en kommende pickup fra Nissan. Dermed holdes også utviklingskostnadene nede.

For Mercedes blir det naturligvis i tillegg viktig å tilføre bilen store nok doser med eget DNA. Målsetningen er helt sikkert å legge seg på toppen av klassen prismessig. Det siste av sikkerhetsteknologi og luksusutstyr blir også viktig i den sammenhengen, her det nok grunn til å vente en pickup som kan spekkes opp med mye og kostbart utstyr.

Norske avgifter

Mercedes framholder selv Sør- og Mellom-Amerika, Sør-Afrika, Australia og Europa som de viktigste markedene for den nye pickupen. Der er da også her denne biltypen har størst framgang.

I Norge har pickupene et relativt begrenset salg. Der pickuper i mange andre markeder selger godt som femsetere (altså med sitteplass til fem i tillegg til lasteplanet), har det norske avgiftsnivået så godt som eliminert denne muligheten hos oss. Da blir det nemlig helt andre og høyere avgifter. Derfor er pickupene hos oss nesten alltid i praksis toseters varebiler

Brukt pickup: – Du må jo betale i dyre dommer for rene vrak!