Derfor bør du velge frosne
fremfor ferske grønnsaker

Noen av de ferske grønnsakene du finner i butikkhyllene på denne tiden er ikke like ferske som de ser ut som.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange velger å gå for ferske grønnsaker til middag, for man vil jo ha det beste man kan få. Men på denne tiden av året har flere av grønnsakene i frysedisken mer vitaminer enn de som er ferske.

– Hvorfor?

– Grønnsakene man finner i butikkhyllene nå er høstet for rundt en uke siden, sier seniorrådgiver i Nofima, Sveinung Grimsby til God morgen Norge.

Pass temperaturen

Grunnen til at de ukegamle grønnsakene inneholder mindre næringsstoffer er at grønnsakene fortsetter å leve også etter at de er høstet.

KJØP FROSSEN: På denne tiden av året er grønnsakene ofte langreiste og ikke like ferske som vanlig. De frosne grønnsakene fabrikkfryses idet de høstes. Foto: Colourbox.
KJØP FROSSEN: På denne tiden av året er grønnsakene ofte langreiste og ikke like ferske som vanlig. De frosne grønnsakene fabrikkfryses idet de høstes. Foto: Colourbox.

Frosne grønnsaker holder på c-vitamin. 

Rotgrønnsaker holder seg relativt godt over tid. Men belgfrukter som erter og bønner, mister fort c-vitaminer. Nå på våren er det derfor lurt å kjøpe slikt i frossen tilstand.

Temperaturen har mye å si for hvor godt grønnsakene holder seg.

– Hvis en brokkoli er lagret på null til to grader, kan den holde i tre uker. Men ligger den i romtemperatur er den ferdig innen en uke, forteller Grimsby.

Nofima har forsket på grønnsaker og holdbarhet i over 40 år, og har funnet ut hvordan de ulike holder seg og hvor godt de holder på vitaminene.

– Erter og bønner holder i kort tid, mens rotgrønnsakene kan man gjerne lagre gjennom vinteren uten å fryse det ned.

C-vitamin er det mest flyktige vitaminet. C-vitamin-innholdet i erter og bønner reduseres med 25 prosent i løpet av bare ett døgn. Disse bør fryses innen en time for å holde seg godt.

Visse grønnsaker bør fryses

Rotgrønnsaker holder seg relativt godt over tid. Men belgfrukter som erter og bønner, mister fort c-vitaminer. Når på våren er det derfor lurt å kjøpe slikt i frossen tilstand. 

På høsten kan du gjerne fryser ferske grønnsaker selv, men de kan ikke puttes rett i fryseren. Alle grønnsaker inneholder litt fett, og det gjør at det harskner hvis de ikke fryses riktig. men da bør de komme rett fra jorda.

– Kok opp lettsaltet vann. Du kan legge grønnsakene i en gryte med vann, men det er bedre å dampkoke dem. Når de skifter farge og koker opp tar du dem av platen. Deretter skyller du grønnsakene i kaldt vann og putter dem i fryseren, avslutter Wenche Andersen.

Se hele innslaget fra God morgen Norge øverst i saken.