Helstekt entrecôte av elg  

Helstekt entrecôte av elg servert med løk, eplekompott og "husets poteter".

Glutenfri og melkefri når smør erstattes med olje.

Dette trenger du:

  • Beregn 175-200 g kjøtt pr person
  • Salt og grovmalt pepper
  • Et par kvister friske urter, f. eks timian og rosmarin

Husets poteter:

  • Beregn 2-3 mandelpoteter med skall pr person (avhengig av størrelsen på potetene).
  • 2-3 ss smør til å smøre formen, + noen klikker smør over potetene.
  • Salt og grovmalt pepper
  • Et par kvister friske urter

Eple- og rødløkkompott

  • 2-3 rødløk
  • 2 faste norske epler
  • 2 ss smør, evt. olje
  • 1 ss sukker, gjerne brunt (kan sløyfes)
  • 3-4 ss eplemost
  • Salt, pepper
  • Frisk timian

 

Slik gjør du:

Temperer kjøttet, det vil si ladet ligge fremme på kjøkkenbenken i et par timer før det krydres og brunes i panne sammen med friske urter.
Legg kjøttet i et ildfast fat, stikk inn et steketermometer og sett i varm stekeovn ved 125 grader.
Hell over steikesjyen og urter.
For rosa kjøtt, stek til termometeret viser 60 grader.
Steketid 1 ½ – 2 timer, avhengig av tykkelsen på kjøttet.
Ta ut kjøttet, pakk det i aluminiumsfolie og la det hvile på et lunt sted i ca. 1 time før servering.
Det er alltid lurt å bruke et steketermometer, da får du det perfekte stekte kjøtt!

Husets poteter:
Husets poteter lages mens kjøttet får hvile.
Smør en ildfast form, legg i potetene, dryss på salt og pepper og legg noen klatter smør og friske urter over potetene. 

FESTMAT: Entrecôte av elg.   Foto: TV 2
FESTMAT: Entrecôte av elg.   Foto: TV 2

Sett formen i varm stekeovn på 200 grader.
Vend om på potetene en gang innimellom slik at smøret fordeler seg på potetene og potetene ikke setter seg fast i fatet.
Stek i ca. 45 min, til potetene er møre.

Eple- og rødløkkompott

Del løk i båter og surr den myk i smør på lav temperatur i 8-10 min.
Tilsett sukker og la det smelte før epler i båter, timian og eplemost tilsettes.
Stek videre til eplejuicen er kokt inn.
Smak til med salt.

 

Ferske og fryste grønnsaker

Visste du at enkelte grønnsaker mister 25% av C-vitaminene på et døgn?
I dag hadde vi besøk av Sveinung Grimsby, Seniorrådgiver, Nofima, som kom med gode råd om ferske og fryste grønnsaker!