ULLEVAAL/OSLO: – Vi flytter motoren lavere ned i bilen for å få lavere tyngdepunkt. Samtidig flytter vi den lenger bak for å gjøre bilen lettere å manøvrere, sier Petter Solberg til TV 2.

Femten millimeter lenger bak, førti millimeter lavere og et startsystem som er «helt verst». Det er detaljene som får Solberg til å tro at VM-seier i rallycross vil bli enda enklere den kommende sesongen enn i 2014-sesongen.

– Fra utsiden ser bilen i bunn og grunn helt lik ut som i fjor. På innsiden er den helt ombygd. Selv om det høres ut som små justeringer, så merker jeg at rattet er flyttet tre millimeter når jeg setter meg inn i bilen, sier Solberg, som fortsatt kjører Citroën.

– Satses skikkelig
Verdensmesteren ankom Ullevaal Stadion noen minutter etter klokken ti onsdag formiddag etter å ha vært på verkstedet på Torsby frem til halv fem på natten. Nye deler, dreiet og spesiallaget på mål fra «Team Solberg», var på plass, og føreren selv sier han aldri drar hjem før ingeniørene og mekanikerne er ferdig for dagen. Alt blir gjort for å være klar til avreise for tester inn mot VM-åpningen i Portugal 24. april.

– Oppgaven blir å følge samme strategi som i fjor. Vi har utviklet bilen og gått over alle detaljer, og vi mener det ser veldig bra ut. Jeg er veldig spent, og hele laget er veldig på hugget. To av mekanikerne har familie og barn, men har vel ikke vært hjemme på fem uker. Det satses skikkelig, sier Solberg.

Sesongen teller tretten runder fra april til november, 20 førere kjemper om sammenlagtseieren i det som ble VM-gren for første gang før 2014-sesongen. Selv om han innrømmer å savne rallysirkuset, er Solberg klar på at han trives med selskapet av andre bilister ved siden.

– Det er det kicket med mange biler rundt deg. Bilen har 600 hestekrefter og akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Der noe annet, sier Solberg.

– Intelligent fører
23-årige Andreas Bakkerud ledet VM etter to runder i fjor og lanseres som en stor utfordrer til Solberg for 2015-sesongen. Det er Solberg enig i, men da må den langt yngre bergenseren kjøre med hodet.

BAKKERUD: Må holde beina på bakken og ikke miste hodet, det er alle enige om. FOTO: Ned Alley / NTB scanpix
BAKKERUD: Må holde beina på bakken og ikke miste hodet, det er alle enige om. FOTO: Ned Alley / NTB scanpix

– Bakkerud er en bra, intelligent fører, men det er samtidig 18 andre førere som også kan vinne. Han er nok veldig lik som jeg var da jeg var like gammel som ham, veldig «cocky». Bakkerud blir en hard mann å følge, og holder han beina på jorda når det går bra, så får han det nok bra til i år, sier Solberg.

Verdensmester
Bakkerud er klar på at målet er å bli verdensmester, men er enig i Solbergs vurdering av egen evne til å takle suksess.

– Det å kjøre fort er en helhet. Jeg ledet VM etter to løp, var 22 år og skulle erobre hele verden. Holder jeg bena på jorden, vet jeg at jeg er rask nok. Jeg må fokusere på de riktige tingene og korte ned distansen til Petter. Han slo meg i 2014. 2015 skal bli mitt år, sier Bakkerud.