Ifølge Skodas egne hjemmesider, kommer nye  Superb med en skikkelig verstingmotor. 280 hk skal gjøre den til en familiebil på stereoider ...
Ifølge Skodas egne hjemmesider, kommer nye  Superb med en skikkelig verstingmotor. 280 hk skal gjøre den til en familiebil på stereoider ...

Nå skal de lage ekte familieracer

Romslig storselger får spennende ny motor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda Superb ble en suksess fra første dag. Skoda ville bort fra den veldig trauste imagen sin, og laget en bil med massevis av plass og raust med utstyr.

Men samtidig beholdt de den lave prisen. Det var det tydeligvis mange kjøpere som satte pris på. Suksessen ble raskt et faktum. Først var det sedan, senere kom den også som stasjonsvogn. 

På to generasjoner har den blitt solgt i over 700.000 eksemplarer.

Nå er det klart for generasjon tre. Denne gangen har de virkelig tatt konseptet et langt steg videre. Dessuten kommer den i en skikkelig spreking-versjon.

Les også: Tidligere var dette Skodas råeste familiebil

Illsint bensinmotor

Foreløpig har det ikke vært en RS-versjon av Superb. RS-betegnelsen er jo en kjent "versting"-tittel. Og hos Skoda, har den nå spredd seg nedover i systemet. 

Men foreløpig har de aldri gjort alvor av en RS-versjon av Superb. Nå kan det være slutt på det. For på Skodas egne nettsider, der du kan finne massevis av informasjon om nye Superb, står det at den nye modellen kan leveres med en illsint bensinmotor på 280 hk!

Designet på nye Superb er allerede blitt barskt. Men kanskje blir det enda råere på toppmodellen. Og kanskje får den RS-betegnelsen også?
Designet på nye Superb er allerede blitt barskt. Men kanskje blir det enda råere på toppmodellen. Og kanskje får den RS-betegnelsen også?

RS-styling

En diger bil, som Superb av tredje generasjon er blitt, kommer naturligvis ikke til å bli en sportsbil bare fordi den får en ekstrem motor. Men kombinert med firehjulsdrift og DSG automatgir, begynner det virkelig å svinge.

Her blir det fartsoverskudd i mengder, ja, og den snusfornuftige plassen er naturligvis med på kjøpet fortsatt.

Om Skoda har tenkt å bruke RS-navnet på bilen vites ikke. Egentlig er det ikke så viktig heller. Men når en ser hvor sint Octavia RS ser ut, må vi tilstå at det hadde vært morsomt å se samme stylinggrep på storebror.

Les også: Her er en Skoda som fliser det meste

Går som ei kule

På konfiguratoren på Skodas nettsider opplyses det at verstingmodellen skal sparke unna 0-100 km/t på bare 5,8 sekunder. For ikke så alt for lenge siden, var det samme tid som en sportsbil som BMW M3 trengte på samme øvelse ... 

Toppfarten? Den opplyses å være hele 250 km/t. I en Skoda!

Forbruket er hyggelig også. 0,71 l/mil på en så stor bil, med SÅ mye hestekrefter i en bensinmotor, står det respekt av.

Les også: Når du skal ha størst mulig bagasjerom for pengene

Priser

Det fine med Skoda, er jo også at de forplikter å prise bilen fornuftig. Lav pris er fortsatt et av Skodas viktigste salgsargumenter. Ny Superb kommer senere i vår. Da som sedan. Stasjonsvogna, den nordmenn flest venter på, er på plass til høsten.

Og apropos priser. Dagens toppmodell, med 170 hk dieselmotor, 4x4 og DSG, kommer på 476.000 kroner. Den nye toppmodellen blir naturligvis en hel del dyrere. Men vi spår likevel at den vil gi mye bil for pengene. 

Tredje generasjon av Skoda Superb er like rundt hjørnert. Og ifølge Skodas egne hjemmesider, kommer det også en helt ny verstingversjon - som byr på 280 hk! Jepp, det er sånt vi kategoriserer som gode nyheter ....
Tredje generasjon av Skoda Superb er like rundt hjørnert. Og ifølge Skodas egne hjemmesider, kommer det også en helt ny verstingversjon - som byr på 280 hk! Jepp, det er sånt vi kategoriserer som gode nyheter ....

Les også: Det er en grunn til at vi anbefaler stasjonvogn