Den slo ned som en liten bombe på bilutstillingen i Genéve, Kias konseptbil Sportspace. Nå tyder mye på at bilen er på markedet fra neste år av.
Den slo ned som en liten bombe på bilutstillingen i Genéve, Kias konseptbil Sportspace. Nå tyder mye på at bilen er på markedet fra neste år av.

Nå nærmer det seg for lekker stasjonsvogn

Kan gi det store gjennombruddet for modellen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de store publikumsfavorittene under årets bilutstilling i Genéve var Kias konseptbil Sportspace. Det er ikke ofte at folkelige merker som Kia stjeler showet med lekkert design, men det gjorde denne bilen til fulle.

Kia understreket selv at dette er et konsept og at den ikke nødvendigvis er produksjonsklar. Men det er likevel ingen hemmelighet at dette er tenkt som stasjonsvognutgaven av Kias bil i Passat-klassen, nemlig Optima.

Imagebygger 

Optima er i dag Kias mest solgte modell på det viktige USA-markedet – samtidig som den er Kias minst solgte bil i Europa. Det skyldes nok for en stor del at dagens Optima bare blir solgt som sedan. I vår del av verden er det stasjonsvogn som gjelder i mange markeder.

Derfor kan Sportspace bli en svært viktig bil her, ikke minst også fordi designet er egnet til å gjøre den til en skikkelig imagebygger for Kia. Under ledelse av designsjefen Peter Schreyer (som Kia hentet fra VW/Audi), har koreanerne gjennomført en skikkelig designrevolusjon de siste årene.

Her er sedanversjonen av nye Optima som akkurat nå debuterer i New York.
Her er sedanversjonen av nye Optima som akkurat nå debuterer i New York.

VW-sjefen: - Vi skulle ikke latt ham gå!

Høyere interiørkvalitet

Sedanutgaven av nye Optima har akkurat debutert på bilutstillingen i New York. Den har vokst litt i forhold til forgjengeren, samtidig som den teknologisk og utstyrsmessig har fått en skikkelig oppgradering. Blant annet er siste nytt av sikkerhetsutstyr nå på plass.

Kia har også gitt den høyere interiørkvalitet enn i dag. Det er en viktig faktor for å kunne hevde seg i denne klassen. Biler som VW Passat og Ford Mondeo har begge tatt solide skritt oppover i sine nye utgaver. Skal Kia henge med i denne klassen, bør de være på nivå med disse.

Chassiet har blitt lettere, men mye stivere. Det lover godt for kjøreegenskapene. Kia-ingeniørene har også jobbet mye med understellet.

Importøren snudde: Derfor kom Optima likevel til Norge

Motstridende meldinger 

Målsetningen har vært å gi mer involverende og presise kjøreegenskaper, dette er et punkt der dagens Optima ikke har utmerket seg. Tvert imot: På dette området er den temmelig gjennomsnittlig, og for mange i overkant preget av at amerikansk smak har veid tungt underveis i utviklingen.

Fra bilutstillingen i New York har det kommet litt motstridende rapporter om stasjonsvognutgaven av Optima. Det har blant annet gått rykter om at Kia skulle droppe den, i frykt for at den skulle ta salg fra andre av merkets modeller.

Men siste nytt nå er at det blir stasjonsvogn og at den kommer i 2016, i praksis ikke lenge etter at den nye sedanen lanseres. 

LES OGSÅ: Skal knuse konkurrentene med lekkert design

Sportspace er foreløpig en konseptbil, men den er ikke langt fra å være produksjonsklar.
Sportspace er foreløpig en konseptbil, men den er ikke langt fra å være produksjonsklar.

Stasjonsvogn, eller? Se hva Mercedes har funnet på her