-Sjekk fartsmonsteret til skisvensken

Dette er barske saker!

Jon Olsson er ikke kjent for å være plagsomt kjedelig når det kommer til valg av biler. Nå har hatt gjort det igjen. Det er bare såvidt det går an å se at utgangspunktet for denne bilen er en praktisk og romslig familiebil ...
Jon Olsson er ikke kjent for å være plagsomt kjedelig når det kommer til valg av biler. Nå har hatt gjort det igjen. Det er bare såvidt det går an å se at utgangspunktet for denne bilen er en praktisk og romslig familiebil ...

Jon Olsson – den svenske freestyle alpinisten som blant annet har vunnet X-Games flere ganger – er også en svoren Audi-fan.

Han hadde blant annet et par noe spesielle "ski-biler" – i form av to Audi R8 med skiboks på taket.

Nå har han gått til anskaffelse av en mer praktisk bil. Nemlig familiebilen A6. Men noen helt vanlig utgaven av bilen er det naturligvis ikke. Vi snakker en RS6 – i DTM-utgave.

Les også: Stasjonsvognene som kjører fra det meste

Rått var ikke nok

RS6 er et beist av en bil. Noe undertegnede fikk ettertrykkelig bekreftet, da jeg var på lanseringen i Tyskland, og plutselig oppdaget at speedometernåla stod og dirret på 300 km/t. Det tar bare noen sekunder for denne stasjonsvogna å oppnå slike hastigheter. 

560 hk er tilgjengelig. 0-100 km/t kan gå som fort som 3,9 sekunder.

Men slike prestasjoner var altså ikke nok for Olsson – som i tillegg til en rekke rå Audier, har flere Lamborghinier, Porscher og BMWer på bil-CV-en sin. Han ville ha en breddet og tunet DTM-utgave for offentlig vei. Og det har han fått!

Les mer om vår test av Audi RS6 på Autobahn her

Turboer - av gull!

Den romslige familiebilen ser rimelig hårete ut – og er utstyrt med det som kanskje er verdens kuleste skiboks! I karbon, naturligvis. 

God plass er viktig, sier Olsson selv, om bilen. Han trenger plass til alt skiutstyret sitt.

Det har han nå. Men minst like viktig er det nok at den er utstyrt med to stykk turboer – i gull, må vite!

Med disse på plass, skal effekten være på hyggelige 950 hk. Det spekuleres dessuten i at den kan vippe over 1.000 hk med skikkelig racingbensin.

Les også: Morsom og sprek bil må ikke koste skjorta

To navn på ruta

Stylingen er av typen "alt annet en anonym". Her er det karbon så langt øyet kan se, skjermbreddere, enorme konkave felger, sorte naturligvis, overdimensjonert takspoiler og alle diffusorers mor er plassert helt bakerst.

På vinduet står navnene Jon Olsson og Janni Delèr. Sistnevnte er kjæresten til freestyle-legenden, og hun skal naturligvis være med på når bilen skal ut å kjøre race. Ja, for det skal den ...

Les også: Stasjonsvogna for deg som egentlig vil ha sportsbil

Gumball

Olsson er nemlig ikke typen som lar en slik bil stå og støve ned. Han skal bruke den i årets Gumball 3000. Det starter sågar på hjemmebane, nemlig Stockholm, den 23. mai, før det til slutt blir målpassering i Las Vegas.

Dette er jo et race for bilentusiaster med MYE penger, og i det selskapet er det mange heftige doninger. Så hvis han noen gang skal møte sin overmann i et lyskryss, så blir det vel kanskje akkurat i det racet ...

Les også: Audi-verstingen blir nesten en halv million kroner billigere