Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over ti år har gått siden Nissan Maxima forsvant fra det norske markedet.

Det skjedde som en konsekvens av at stadig færre kunder ville ha stor sedan. Her tok stasjonsvogn og SUV-er over markedet. Og de få sedankundene som var igjen, valgte heller tysk premium, enn mer folkelige japanske merker.

Men selv om den forsvant fra Norge, har Maxima fortsatt å gjøre det bra i mange andre markeder. Særlig i USA har dette lenge vært en svært populær bil, og det er derfor ikke tilfeldig at Nissan valgte den pågående bilutstillingen i New York som premierested for den helt nye Maximaen.

Mange designelementer

Dette er åttende generasjon av Nissans storbil. Den markerer også et solid brudd med tradisjonene. Her har nemlig Nissan kommet opp med en bil som virkelig skal skille seg fra mengden.

Designet er dristig til denne klassen å være. Nissan har gått for tøffe og sporty linjer. Helt fra den aggressive og V-formede grillen, via svøpende sideprofiler, og til en meget spesiell utforming av C-stolpen.

Bilen er spekket med designelementer. Her har målsetningen helt tydelig vært å skille seg ut, og det klarer Maxima å gjøre!

Særegen hekk, legg merke til C-stolpen! Her går Nissan for en dristig løsning.
Særegen hekk, legg merke til C-stolpen! Her går Nissan for en dristig løsning.

Bjørn har en temmelig unik luksusbil

Knallhard konkurranse

For Nissan er det viktig å stå ut blant konkurrentene, som blir stadig flere. Sammen med storbiler fra Toyota, Honda og Lexus, har Maxima tatt en solid innersving på de amerikanske konkurrentene gjennom mange år. De sov i timen – og oppdaget altfor sent hva som ventet dem.

Nå er imidlertid amerikanerne langt mer på offensiven igjen. Samtidig har merker som Kia og Hyundai hatt store framganger på det amerikanske markedet de siste årene. Volkswagen har også ambisjoner om stor vekst. Det betyr knallhard konkurranse.

Diger Nissan, og denne er virkelig sjelden

Firedørs sportsbil

Nissan valgte også en utradisjonell debut for nye Maxima for en tid tilbake. Den ble nemlig helt overraskende vist i et lite glimt helt på slutten av Nissans reklame under året Super Bowl-reklame..

Det var naturligvis et helt bevisst grep for å skape blest om nykommeren.

"Firedørs sportsbil", kaller Nissan den selv, og de lover også kjøreegenskaper som skal matche utseendet. 

Dette er mye fornuft til lite penger

Avgiftsbombe ...

Interiørmessig virker det litt mer konservativt, og selve dashbordutformingen sladrer om at det amerikanske markedet var sentralt da bilen ble utviklet. 

En 8-tommers inforskjerm er på plass i midtkonsollen, både midtkonsollen og dashbordet for øvrig er overstrødd med en rekke knapper og brytere. 

Under panseret finner vi ett motoralternativ: En 3,5-liters V6 bensinmotor på 300 hestekrefter. Så hvis noen skulle få lyst til å hente en ny Maxima til Norge, er det nok grunn til å regne med avgifter som gjør den mildt sagt lite konkurransedyktig sammenlignet med mange andre biler i klassen.

X-Trail har akkurat blitt ny, les mer om den her:

Amerikansk-inspirert interiør, dashbordet kan nok med rette beskyldes for å gi et ganske rotete inntrykk.
Amerikansk-inspirert interiør, dashbordet kan nok med rette beskyldes for å gi et ganske rotete inntrykk.

Ben Rudi overtok Nissan Laurelen fra faren sin