Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siste generasjon av familie-SUVen Outlander har vært en relativt stor suksess for Mitsubishi. På det norske markedet har særlig den ladbare hybridutgaven av bilen slått an.

Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV. Dette er også en biltype som kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Det har ført til at en stor del av Outlander-salget her hjemme nettopp er av den ladbare utgaven. Det betyr i praksis muligheten for svært lave driftsutgifter, særlig hvis man har mye småkjøring. 

Ikke skremme bort kunder

Men selv om Outlander er en veldig anvendelig bil med mange gode sider (du får den blant annet også som sjuseter), er det én ting den ikke har fått de store ovasjonene for: Nemlig designet.

Det har blitt beskrevet som konservativt og nesten litt puslete. Outlander ble til i en periode da Mitsubishi tydeligvis hadde fokus på å være forsiktig og ikke ville risikere å skremme bort noen kunder på grunn av design. Men det kan tydeligvis bli for forsiktig, noe også Mitsubishi-sjefene har fått med seg.

Fronten har virkelig blitt ny, og skal også være en forsmak på flere modeller fra Mitsubishi.
Fronten har virkelig blitt ny, og skal også være en forsmak på flere modeller fra Mitsubishi.

Denne SUV-en er en liten prisbombe 

Ikke lenger kjedelig 

I forbindelse med at de viste det som skal bli en helt ny ASX (lillebroren til ASX) på bilustillingen i Genéve forleden, kom det en ganske oppsiktsvekkende uttalelse fra bilmerket: 

Slik ser dagens Outlander ut.
Slik ser dagens Outlander ut.

- Vi har blitt beskyldt for å være kjedelige. Det er over. Det du får se i Genéve, vil bevise det, sa en talsmann for Mitsubishi, til bransje-nettstedet Automotive News.

Og det følger Mitsubishi opp nå, når de viser en ansiktsløftet Outlander som sin største nyhet på bilutstillingen i New York.

Husker du første Outlander? Her kan du lese mer om den

Mange effekter 

Her har det skjedd MYE, spesielt i fronten som er blitt mye mer markert og tøffere enn før. Her har Outlander fått Mitsubishis nye "Dynamic Shield"-front. 

Også i hekken er det endringer. En ny kromstripe binder sammen de nye baklyktene. Støtfangeren er mer markert, og her er det også nye materialer. Langs sidene er nye profiler på plass. Det er ganske mange effekter til sammen, her er det tydelig at Mitsubishi virkelig ønsker å vise at bilen er "ny".

Mitsubishi lover høyere materialkvalitet i interiøret på den oppdaterte Outlanderen.
Mitsubishi lover høyere materialkvalitet i interiøret på den oppdaterte Outlanderen.

Bedre støydemping

Innvendig virker endringene mindre. Dagens Outlander har blitt beskyldt for å ha litt i overkant mye billigpreg i interiøret. Mitsubishi lover nå høyere materialkvalitet, samtidig som de svarer på et annet ankepunkt mot bilen: Nemlig støydempingen.

Den skal ha blitt vesentlig bedre. Det handler om mer støydempingsmateriale gjennom hele bilen, dessuten vinduer som slipper inn mindre støy.

Mitsubishi lover også bedre og mer komfortable kjøreegenskaper. Understellet er modifisert og styringen skal være mer presis og gi bedre tilbakemeldinger.

Den norske Mitsubishi-importøren har ennå ikke priser eller spesifikasjoner klare, men regner med at de første eksemplarene av facliftet Outlander er i landet i løpet av høsten.

Vi har testet dieselvarianten også: Mer bil for pengene får du knapt

Halvveis ut i livsløpet er det snakk om betydelige endringer på Mitsubishi Outlander.
Halvveis ut i livsløpet er det snakk om betydelige endringer på Mitsubishi Outlander.

Sjekk denne: Turbo-klassiker til 15.000 kroner!