Det er tid for dekkskift. Nå som påsken er over, snøen for det meste er borte og temperaturen stiger, er det mange som benytter anledningen til å sko bilen for en ny sesong.

De fleste er flinke til å sjekke mønsterdybden. Loven sier at på vinterdekk skal det være minst 3 mm – mens godkjente dekk til sommersesongen må ha minst 1,6 mm mønster. NAF anbefaler for øvrig at vinterdekk har 4 mm eller mer og sommerdekk ikke mindre enn 3 mm.

Det er imidlertid mange som glemmer å sjekke noe annet som har stor betydning for hvordan dekkene dine oppfører seg. Nemlig alderen.

Les også: Mange venter alt for lenge med å legge om til sommerdekk

Har utløpsdato

Når vi ser at mønsterdybden er god nok, tenker vi gjerne at alt er ok, og glemmer at gummi er ferskvare. Men det er faktisk sånn at selv et dekk har en utløpsdato.

Etter hvert som gummien eldes og utsettes for sollys, blir nemlig gummien hardere. Resultatet er mindre grep og lengre bremselengde.

En tommelfingerregel er at dekkene skal skiftes etter fire-fem sesongen, uansett hvilket mønster de har.

– Det vil naturligvis være variabler rundt dette, men det er i alle fall en god pekepinn. Og om du ser at dekkene dine er eldre enn 2010, ville i alle fall jeg byttet. Uansett, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Les også: – Er det dumt å kjøpe billige sommerdekk?

Her kan du sjekke alderen på dekket. I dette tilfellet ble dekket produsert i januar 2000. De to første tallene indikerer uken dekket ble produsert, mens de to bakerste forteller årstallet.
Her kan du sjekke alderen på dekket. I dette tilfellet ble dekket produsert i januar 2000. De to første tallene indikerer uken dekket ble produsert, mens de to bakerste forteller årstallet.

Lett å sjekke

Det er heldigvis veldig lett å sjekke hvor gamle dekkene dine er. Produksjonsdatoen står nemlig stemplet inn i dekksiden, som en liten kode.

Dette er fire tall etter hverandre, og de er ofte plassert inne i en oval. Tallene står for produksjonsuke og -år. For eksempel: 2310. Da står de to første tallene for ukenummeret dekkene ble produsert, i dette tilfellet uke 23. De to siste tallene står så for årstallet dekket ble produsert, her 2010.

Dekk som er eldre enn fra 01.01. 2000 har en trekant i koden som illustrerer 1990-tallet. Tallet som står sammen med trekanten viser hvilket år på 1990-tallet det er.

– Finner du noe sånt på dekkene dine, bør du naturligvis bytte dem ut så fort som overhodet mulig, påpeker Broom-Benny.

Les også: Dekkskift: Slik gjør eksperten det

For mykt er også feil ...

Men selv om det kan være farlig med for harde dekk, kan det også være farlig med for myke dekk. Derfor skal du ikke kjøre på vinterdekk når føret tilsier at det er varmt nok til å bruke sommerdekk.

- Her er det dessverre mange som synder. Særlig vanlig er det at folk kjører rundt med piggfrie vinterdekk alt for lenge. Det er viktig å huske at vinterdekkene har et annet mønster og er langt mykere i gummien enn sommerdekk. Dessuten blir gummien enda mykere i varmen – og det er ikke bra for kjøreegenskapene. Det handler altså om å finne den riktige balansen for dekkene, enten det er sommer- eller vinter. Og den eneste skikkelige måten å gjøre det på, er å finne et dekk som er laget for den sesongen, og som ikke er for gammelt.

Les også: Slik velger du riktig sommerdekk

Sjåførens ansvar

Piggdekk kan brukes fra 1. november til første mandag etter påske 2. påskedag – det vil i år si 13. april. Naturligvis med mindre forholdene tilsier noe annet. I landets tre nordligste fylker kan du forøvrig kjøre med piggdekk fram til 1. mai.

Husk at loven tilsier at det er hver enkelt sjåførs ansvar å være skodd etter forholdene, og at dette veier tyngre enn fristene.

Det skal være minimum mønsterdybde over 75 prosent av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Hvis du kjører med dekk som er under lovens minstekrav, kan du få 750 kroner i gebyr per dekk. Dette gjelder både på sommerstid og vinterstid.

Les også: Lei av kjedelige felger? Nå kan du designe dem selv