Den skal lokke kundene bort fra tyske statusmerker

Nye Jaguar XF kan bli svært skummel for konkurrentene. 

En helt ny og lekker Jaguar XF vises nå, og det bør bekymre
konkurrentene.
En helt ny og lekker Jaguar XF vises nå, og det bør bekymre konkurrentene.

Den nye Jaguar XF har som mål å ta innersvingen på BMW, Audi og Mercedes. Intet mindre.

Det er slett ikke noen lett oppgave - selv for en aristokratisk og sofistikert brite.

XF kom første gang i 2007 som etterfølger for S-Type. Den er det amerikanerne kaller en mid-size luksusbil. Men med en lengde på nesten fem meter, er den etter europeiske mål storbil.

Konkurrentene blir dermed biler som  Mercedes E-klasse, Audi A6 ogBMW 5-serie.

Gammel luksus-Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?

Kraftig forbedret

Det er nå klart for andre generasjon av den spennende Jaguaren. Den vises på bilutstillingen i New York som avholdes i disse dager.

Den er slett ikke ulik første generasjon XF.. Men dette er en helt ny bil. Slankere, lettere, men romsligere, med tydeligere og mer elegant design og ikke minst mye ny teknologi.

Mer bruk av aluminium gjør nå bilen svært konkurransedyktig på vekt, samtidig har den blitt mer aerodynamisk.

Den har også blitt romsligere - særlig i baksetet hvor både beinplass og takhøyde har blitt vesentlig forbedret. Dette takket være noe lengre akselavstand, men bilen har også blitt noe lavere.

Det kombinert med det coupeaktige utseendet, gjør XF til den kanskje mest sporty bilen i klassen.

Med denne Jaguaren er det vel noe som ikke stemmer helt?

Viktige innvendige nyheter

Interiøret for øvrig skal i kjent Jaguar-stil være både luksuriøst og komfortabelt med moderne materialer, utført i tradisjonelt Jaguar-håndverk. Neppe noe å si på utførelsen her, med andre ord.

Ellers byr den på helt nytt infotainmentsystem med10,2-tommers berøringsskjerm , ny forbedret navigasjon, samt iOS- og Android-tilkobling, og 17-høyttalers og , 825 -watts Meridian stereoanlegg.

Den har nå også fått head up-display, nytt heldigitalt instrumentpanel, ny adaptiv cruisekontroll med automatisk nødbrems, filskiftvarsler og nye full LED-lys foran, for å nevne noe.

Les vår test av Jaguar XF her

Up to date

Vektfordelingen skal når være 50/50 foran og bak, noe som igjen borger godt for balansen og kjøreopplevelsen. I tillegg er understellet oppgradert for bedre kjøredynamikk.

Innstegsmodellen har en 2-liters dieselmotor på 163 hk og manuelt gir, mens topputgaven byr på V6-er på 380 hk og 8-trinns automatkasse.

Prisene på nye XF i Norge er ennå ikke kjent. Men lavere vekt og betydelig gjerrigere motorer betyr mindre avgifter og gunstigere pris. Da kan denne bli en seriøs utfordrer for konkurrentene ...

Jaguar XJ: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå