KAN SE GJENNOM FLYKROPPEN: Den nye hjelmen har en rekke finesser, og er blant annet koblet opp til seks utvendige kameraer på flykroppen. Foto: Lockheed Martin.
KAN SE GJENNOM FLYKROPPEN: Den nye hjelmen har en rekke finesser, og er blant annet koblet opp til seks utvendige kameraer på flykroppen. Foto: Lockheed Martin.

Her er jagerflyhjelmen som ser gjennom flyet

Superteknologi skal gi norske piloter et fortrinn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
<p class="active">Jagerflyet F-35 Lightning II er utstyrt med et av de mest avanserte våpensystemer som noen gang er utviklet. Dette har gitt den kallenavnet «den flyvende datamaskinen».&nbsp;</p> <p class="active">Norge har bestilt 52 jagerfly av denne typen.&nbsp;</p> <p class="active drop-bottom">Flyene kommer i tre versjoner. En av dem kan lande og ta av fra et hangarskip og en annen som lander vertikalt, som om det var et helikopter.&nbsp;</p> <h2 class="active drop-bottom">Kan se gjennom flykroppen&nbsp;</h2> <p class="active drop-top">Men det som virkelig imponerer er hjelmen. I tillegg til det åpenbare - å beskytte pilotens hode, har den nemlig en rekke fantastiske finesser.&nbsp;</p> <p class="active drop-top">Gjennom hjelmen kan pilotene se gjennom gulvet i flyet, og ned på verden under. Ser de opp, kan de se himmelen. Flyet har seks utvendige infrarødekameraer, og når man styrer øynene i retning en av dem, så kobles hjelmen til kameraet som filmer i den retningen. De får også nattsyn gjennom disse kameraene.&nbsp;</p> <p class="active drop-top">På visiret får pilotene opp fart og høyde, men også plassering av fienders fly eller våpen på bakken.&nbsp;</p> <h2 class="active drop-top">Bedre tilstedeværelse</h2> <p class="active drop-bottom">Meningen med dette er at pilotene skal kunne respondere raskere enn om man har informasjonen foran seg.&nbsp;</p> <p class="active drop-top">– Gjennom denne hjelmen kan du se verden slik som flyet ser verden, sier testpilot for produsenten Lockheed Martin, Al Norman, til <a href="http://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2015/04/01/meet-the-most-fascinating-part-of-the-f-35-the-400000-helmet/?tid=sm_fb">Washington Post</a>.&nbsp;</p> <p class="active drop-top">En annen testpilot, Billie Flynn, forteller i <a href="https://www.f35.com/about/capabilities/helmet">dette intervjuet </a>at piloten får en helt annen taktisk tilstedeværelse gjennom å bruke hjelmen.&nbsp;</p> <p class="active drop-bottom">– Man kan se alt som er av interesse. Både allierte og potensielle trusler. Man kan også se alt som skjer på bakken.&nbsp;</p> <h2 class="active drop-bottom">Mange utfordringer&nbsp;</h2> <p class="active drop-bottom">Det har vært en lang og kostbar prosess å utvikle hjelmen, og foreløpig har hvert eksemplar en kostnad på 3,4 milloner kroner. Det var i starten visuelle problemer når flyet ble utsatt for turbulens, men det er rettet i senere versjoner. Også forsinkelser i bildeoverføringen skapte problemer, fordi det gjorde pilotene reisesyke.&nbsp;<span style="line-height: 1.5;">&nbsp;</span></p> <p class="active drop-bottom"><span style="line-height: 1.5;">Prosessen har blitt dyr også for Norge. I utgangspunktet skulle de 52 flyene koste 68 milliarder kroner. Dette var regnet ut fra dollarkurs på 6,47 kroner. Men dersom dagens høye dollarkurs vedvarer vil de nye kampflyene blir 14 milliarder dyrere enn tidligere anslått, melder <a href="http://www.tu.no/industri/2015/03/30/nye-kampfly-kan-bli-14-milliarder-kroner-dyrere">Teknisk ukeblad.&nbsp;</a></span></p> <p class="active drop-top"><span style="line-height: 1.5;">&nbsp;</span></p>
Foto: Lockheed Martin.
Foto: Lockheed Martin.