Helt ny Ford Galaxy er akkurat offisiell. Dette er stor bilnyhet i dobbel forstand. Galaxy er en av de største familiebilene du kan kjøpe.
Helt ny Ford Galaxy er akkurat offisiell. Dette er stor bilnyhet i dobbel forstand. Galaxy er en av de største familiebilene du kan kjøpe.

Her er det klart for en stor bilnyhet

Se de første bildene av nye Galaxy.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt siden den debuterte i første generasjon, har Ford Galaxy vært en av de største og smarteste familiebilene du kan kjøpe.

I starten var Galaxy et samarbeidsprosjekt med Volkswagen, som hadde søstermodellene VW Sharan og Seat Alhambra.

I 2006 kom så en helt ny Galaxy, denne gangen en rent Ford-produkt. Den delte plattform med Mondeo,og hadde veldig mye til felles med lillebror S-Max.

Neste stopp er varebil 

Det har tatt sin tid å få ut en ny generasjon, men nå er det endelig klart for helt ny Galaxy. Ford har akkurat sluppet de første bildene, og  litt informasjon om bilen.

Her handler det igjen om en fullverdig sjuseter. Det betyr at Galaxy skal ha plass til sju voksne, og i tillegg litt bagasje, selv om alle setene er i bruk. De to bakerste seteradene har fått 10 mm. økt takhøyde, med opptil 40 mm. mer takhøyde enn de viktigste konkurrentene.

I praksis skal du slite med å finne større personbil enn Galaxy, neste stopp plassmessig, blir da en varebilbasert bil. Og da må du gjerne fire kraftig både på kjøreegenskaper og komfort.

Helt nytt interiør, som deler mye med både Mondeo og S-Max.
Helt nytt interiør, som deler mye med både Mondeo og S-Max.

Mye plass til lavpris? Sjekk denne!

Stjele SUV-kunder

Et annet viktig salgsargument for Galaxy er at den nå også etter alt å dømme kommer med firehjulstrekk. Ford har ikke bekreftet det ennå, men søstermodellene Mondeo og S-Max kommer begge med 4x4, da er det all grunn til å vente at Galaxy gjør det samme.

Da kan Galaxy bli et attraktivt alternativ for de som egentlig vurderer SUV, og trenger mye plass. Sjuseters SUV blir nemlig i de fleste tilfeller svært kostbart. Her bør Galaxy kunne by på mye av det samme, men til lavere pris. Og plassmessig er det heller ikke mange SUV-er som kan matche den. 

Brukt SUV: Dette er de beste

Varme og kjøling

Ford lover en rekke smarte løsninger på nykommeren. Blant annet kan man via et kontrollpanel i bagasjerommet legge ned alle setene i andre- og tredje seterad. Disse felles flatt ned i gulvet.  Samtidig kan man for første gang i denne klassen også heve setene i tredje seterad kun ved å trykke på en knapp.

En annen nyhet er multifunksjonelle seter med massasjefunksjon som reduserer stive og ømme muskler etter langkjøring. De 8-veis elektrisk regulerbare forsetene med 11 oppblåsbare puter er utviklet i samarbeid med medisinsk ekspertise og byr på både oppvarming og kjøling av setene.

Plassen er Galaxys store trumfkort. Her er det syv fullverdige sitteplasser. Selv med alle setene i bruk, er det litt plass til bagasje.
Plassen er Galaxys store trumfkort. Her er det syv fullverdige sitteplasser. Selv med alle setene i bruk, er det litt plass til bagasje.

Nei, du trenger ikke kjøpe luksusbil for å få dette

10-tommers skjerm

En smart detalj er at du kan åpne bakluka, bare ved å bevege foten under støtfangeren bak. Denne løsningen har vi tidligere sett på Fords kompakte SUV, Kuga.

For første gang kan Galaxy også leveres med fireveis elektrisk regulering av rattstammen, og oppvarmet ratt.

Interiøret er helt nytt, og skal ha høyere materialkvalitet enn tidligere. Ford har også jobbet med støydempingen. Mer lyddempende materialer i understell, hjulkasser og for- og bakdører skal bidra til et mer stillere interiør.

Det tradisjonelle instrumentpanelet kan skiftes ut med en 10-tommers skjerm med analogt speedometer og turteller vinklet mot sjåføren. Brukerne kan også skreddersy skjerminnstillingene med 3D-grafikk for en interaktiv opplevelse og automatisk justering av lysstyrken, tilpasset lyset fra omgivelsene. 

Du kan sitte som en konge, til en tredjedel av prisen

Mange motoralternativer

Galaxy er blant de første modellene med Fords Adaptive styringsteknologi, som vil gjøre den enklere å manøvrere i trange bygater og med større presisjon når hastigheten øker. Elektronisk assistert styring inkluderer også reduksjon av uønskede reaksjoner og vibrasjoner i rattet ved kraftig akselerasjon.

På motorfronten blir det mye å velge mellom. Galaxy kommer blant annet med ny 2.0-liters TDCi Bi-turbo dieselmotor, med en effekt på 210 hestekrefter.

Fords forbedrede 2,0-liters TDCi dieselmotor med turbolading leveres i tre versjoner, med effekt på henholdsvis 120, 150 og 180 hestekrefter.

Bensinmotorene inkluderer 1,5-liters og 2-liters EcoBoost-motorer på henholdsvis 160 og 240 hestekrefter.

LES OGSÅ: Samme navn, men den ene bør du ligge unna

Designet er en videreføring av dagens modell, her gjør Ford bare forsiktige endringer.
Designet er en videreføring av dagens modell, her gjør Ford bare forsiktige endringer.

Dette er utrolig mye familiebil for 200.000 kroner