I mange år har det å kjøre bil blitt lettere og lettere. Nå skal det bli tyngre – og det vil helsen din ha godt av. Foto: Nissan
I mange år har det å kjøre bil blitt lettere og lettere. Nå skal det bli tyngre – og det vil helsen din ha godt av. Foto: Nissan

Nå skal det trimmes bak rattet

Se hvem som lanserer nytt utstyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ingen tvil om at bilen har gjort hverdagen lettere for mange av oss. Den bidrar til at vi slipper lange gåturer. Selv turen til postkassen er det ikke uvanlig at det er et motorisert kjøretøy som står for.

Men det er nok noen av oss som lener oss litt vel mye til bilen, når vi i stedet kunne gå, sykle eller jogge. Mangelen på nok fysisk aktivitet er et problem.

Men nå har Nissan bestemt seg for at de vil gjøre noe med det. De har rett og slett funnet ut av de skal gjøre det mulig å trene – MENS du kjører bil!

Les også: Hjem fra jobben – med hjertet i halsen

Tyngre gir, ratt og pedaler

Utgangspunktet er at en ønsker å gjøre sjåføren langt mer aktiv enn tidligere. Måten de vil gjøre det på, er å slå av en rekke av førerassistentsystemene. Men det er ikke alt.

– I tillegg til å isolere bilens systemer som Nissans parkeringsassistanse, som er et selvparkeringssystem, slår GYM-knappen også av funksjoner som mange førere tar for gitt, slik som servostyring og elektrisk drevne vinduer. Motstanden på gass-, bremse- og klutsj-pedalene øker og giringen blir litt tyngre, noe som øker anstrengelsene under kjøring, heter det i en pressemelding.

App måler fremgangen

Mens du trener under kjøringen vil bilens infotainmentsystem logge kaloriene som forbrennes og spore fremgangen via den nye Gym And Go-appen.

Denne nyvinnningen kommer etter en studie utført på Lura Universitet i Sverige, som påviste at europeiske førere ble tykkere og gjennomførte mindre trening, stort sett som et resultat av økt trafikk som gjør at de bruker mer tid bak rattet.

- Vi tar helsen og velferden til kundene våre svært alvorlig - vi ønsker jo tross alt at de lever lengre og kjøper flere biler. Så vi utviklet et system som kan bidra til denne utviklingen, sier Nissans direktør for kundevelferd, Dr. P. Taka.

Les også: Se hva Mercedes har funnet på nå!

Bilen kjører - du trener

- Tilpassingen av autonom kjøring representerer en annen mulighet for GYM-systemet. I fremtiden kan bilen ta over kjøringen mens passasjerene bruker kontrollene som treningsutstyr. Rattet kan trene bicepsen din mens de modifiserte pedalene kan brukes til trening av beina, fortsetter Taka.

Nissan har fått hjelp av en rekke fitness-eksperter til å utvikle systemet. 

- Nissan spurte meg om å utvikle et program som kunne hjelpe førere til å forbrenne flere kalorier og bli slankere under kjøring. I gjennomsnitt bidrar mitt program til at førere forbrenner rundt 1 415 kalorier pr. uke, sier personlig trener, Raol Pofil, som driver Le Mensonge Fitness Centre i Paris

Gikk ned 22 kilo

FØR: Pendleren Juan D`Aprilia før han brukte GYM-knappen.
FØR: Pendleren Juan D`Aprilia før han brukte GYM-knappen.
ETTER: På ni måneder mistet han 20 cm rundt magen og gikk ned 22 kilo.
ETTER: På ni måneder mistet han 20 cm rundt magen og gikk ned 22 kilo.

Den spanske pendleren Juan D'Aprilia var én av fire Nissan-kunder som deltok i testen. Han gikk ned 22 kilo på ni måneder etter å ha kjørt en X-Trail med GYM-utstyr.

- Jeg gjorde ingenting annet enn å kjøre til Barcelona hver eneste dag. Men på den tiden reduserte jeg 20 cm rundt magen og jeg har nå større biceps. Jeg har også en kjæreste nå, forteller D'Aprilia.

Testsuksessen gjorde at Nissan bestemte seg for å integrere teknologien i bilproduksjonen umiddelbart. De første kundeleveringene skjer 1. april 2015. Den første gruppen av GYM-utstyrte biler er også tilgjengelig med en skreddersydd finansieringsplan, med 1 prosent årlig rente.

Les også: Nå er de Norges mest solgte elbilmerke