Elegant og stilig - likevel ser den  rimelig diskret ut. Men utseendet kan lure deg. Under panseret er det en helt spesiell kraftkilde. Faksimile: Finn.no
Elegant og stilig - likevel ser den  rimelig diskret ut. Men utseendet kan lure deg. Under panseret er det en helt spesiell kraftkilde. Faksimile: Finn.no

Denne er råere enn råest – og plutselig mye billigere

Den ser kanskje diskret ut – men det er på utsiden...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes startet en helt ny biltrend og -klasse, da de lanserte sin CLS. En bil som fikk betegnelsen firedørscoupé. Navnet er jo egentlig ganske selvforklarende. Den skal se ut som en todørs coupé, men har i realiteten fire dører. Det gjør den mer praktisk, uten at det går for mye på bekostning av design.

Drøyt ti år senere har suksessen blitt fulgt opp både av Mercedes selv, og flere andre. 

Første generasjon av CLS ble levert i flere varianter. De absolutt råeste var naturligvis signert AMG. Og dem er det ikke mange av.

Men bilen vi har funnet er en AMG som dessuten er fiklet med av noen dansker som kaller seg Kleeman. Og de vet en ting eller to om hva som skal til for å gjøre spinnville Mercer enda mer ekstreme.

Les også: Dette må du vite om trimming

CLS har et elgeant interiør også. Men sett mot dagens modell, er infotainmentskjermen plassert langt nede.
CLS har et elgeant interiør også. Men sett mot dagens modell, er infotainmentskjermen plassert langt nede.

Når 476 hk ikke er nok

Kleeman høres kanskje ikke spesielt dansk ut. Men det var der det hele startet. I 1987 startet nemlig to dansker, med en forkjærlighet for Mercedes, å tune biler.

I dag har de et bredt utvalg av tuningprogrammer. Blant annet til første generasjon av CLS AMG. Det er ikke ofte slike profesjonelt tunede biler dukker opp. 

De fleste vil nok tenke at 476 hk, som denne bilen har originalt, er nok i massevis. Andre igjen liker ikke at det fikles med originalen. Men for alle de andre, er Kleemans hjelp høyt verdsatt.

Kanskje ikke så rart, når den etter et besøk der plutselig står bokført med 570 hk!

Les også: Dette har ingen andre gjort tidligere 

Steindyrt

2005-modellen vi har funnet ville ny i Norge kostet omtrent 2,2 millioner kroner. Dette var da bilavgiftene og -prisene i Norge virkelig nærmet seg toppunktet. I tillegg kommer altså tuningen. Det er ikke småtteri det heller.

I dag er nyprisene lavere – og bruktprisen på akkurat denne bilen kan nærmest beskrives som et lagersalg. Den står nemlig til 553.000 kroner. 

Da får du altså en heller unik bil, som går som et olja lyn, har et klassisk og etter manges mening vakkert design – og som i følge annonsen har rullet 127.000 kilometer.

Klikk her for å se hele annonsen

Når en CLS AMG har kjørt forbi så ser du de fire enderørene - og hører lyden. Da er det ingen tvil om at dette er en bil utenom det vanlige.
Når en CLS AMG har kjørt forbi så ser du de fire enderørene - og hører lyden. Da er det ingen tvil om at dette er en bil utenom det vanlige.

Usikker – helt den kjører forbi

Og selv om denne er tunet, er det ikke snakk om harry-preg eller overdrevet styling. Det står riktignok Kleeman-felger på bilen, men utover det er det umulig å skille den fra en "vanlig" AMG – eller for den del en 320 diesel med AMG-styling.

Det er imidlertid inntil du starter motoren, naturligvis. For AMG har lang erfaring med å skape vakker symfoni fra åtte sylindre. Og gjør det også i CLS.

Så om du er litt usikker på om det er ekte vare når du ser den i speilet, slipper du å lure lenger i det den raser forbi, akkompagnert at AMG-klang som enhver bilentusiast kan få gåsehud av.

Vi har sagt det før, men sier det gjerne igjen: En kan si mye om konkurrentene fra Audi og BMW – men ingen matcher lyden til AMG!

Les også: Denne har tapt seg 1,5 millioner kroner

Nærmere fire enn fem

Hvilke ytelser denne bilen har kan vi ikke si så mye om. Men standard-modellen klarer 0-100 km/t på under 5 sekunder. Etter at Kleeman fått på sitt K2 Boostkit, som ifølge annonsen består av omprogrammert ECU, headers med downpipes og annen utveksling på kompressoren, kryper den fort mye nærmere 4-tallet enn 5-tallet.

"Vår" bil er dessuten utstyrt med alt fra luftfjæring, takluke og Command-navigasjon, til multikonturseter i nappaskinn. 

Det følger også med  vinter- og sommerdekk. Men hvis du tenker å bruke dette til helårsbil, så bør du nok ha medlemskap i et eller annet veihjelpselskap. Det er i alle fall ingen overdrivelse å si at dette ikke er bilen som takler glatt underlag aller best.

Les mer om første generasjon CLS i Brooms bruktbilguide her

Sjekk nivåreguleringen

I vår bruktbildatabase uttaler bilekspert Benny at det er få kjente feil og mangler når det gjelder CLS generelt. Det du imidlertid bør sjekke er den automatiske nivåreguleringen, som på Mercedes-språket kalles Airmatic.  

Forsikring kan også være verdt å sjekke ut, før du skriver under kontrakten. Her kan prisene være ganske stive. 

Ellers er det jo ekstra viktig med skikkelig god servicehistorikk på biler med så store motorer som CLS 55 AMG har.

Les også: AMG: Disse bokstavene står for mye moro