Seilbåtkapteinen (65):
– Jeg er glad for at vi lever

Fem polske statsborgere om bord på en forskningsskute ble reddet ut i en dramatisk redningsaksjon. Se den unike videoen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag kveld, like etter klokken 19.00 sendes det ut et nødsignal fra en seilskute som befinner seg om lag 100 kilometer vest for Marstein på Vestlandskysten.

Om bord er fem polske statsborgere, i en seilskute ved navn Magnus Zaremba. Skuten er spesialbygget for å tale arktisk klima, og ledes av kaptein Eugeniusz Moczydłowski. Den erfarne polarforskeren har seilt verden rundt i over 40 år. Han har aldri opplevd noe lignende som denne lørdagen.

– Det var en forferdelig situasjon. Forholdene var uhyrlige, sier den erfarne kapteinen til TV 2.

Takknemlig for å være i live

I dag står seilskuten hans til kai et sted i Bergen. Masten er brukket av. Motoren og hele kommunikasjonsutstyret er ødelagt. Den polske forskeren vet ennå ikke hvordan han skal klare å betale for reparasjonene, men han er klar på en ting:

ERFAREN: Kapteinen har seilt på havet i over 40 år. (Foto: Lars Christian Økland /TV 2)
ERFAREN: Kapteinen har seilt på havet i over 40 år. (Foto: Lars Christian Økland /TV 2)

– Vi er takknemlige for å være i live. Mannskapet mitt og jeg står i enorm takknemlighetsgjeld overfor redningmannskapet som reddet oss. De utførte oppdraget perfekt, og det er ikke ord som kan beskrive det jeg føler.

Flere kriser samtidig

Lørdag kveld var det tross alt slett ikke sikkert at Eugeniusz Moczydłowski i det hele tatt skulle ha en skute å stå ved i dag. Meldingene som kom inn var urovekkende.

Båten hadde gått rundt, og masten var brukket av. Motoren var allerede ødelagt. Til tross for dette, var ikke kapteinen sikker på at det var riktig å forlate skuten, innledningvis.

– Magnus Zaremba har vært ute i slikt vær før, og det har aldri vært noe problem. Men dette var spesielt, og vi fikk flere kriser samtidig. Motoren fungerte ikke, masten brakk og da skjønte vi at vi ikke kunne bli om bord, forteller han.

Motortrøbbel ved Grønland

HØYDRAMATISK: Mannskapet lovpriser både Kystverket, Kystvakten og 330-skvadronen etter den utrolige redningsaksjonen. (Foto: Michal Procajlo)
HØYDRAMATISK: Mannskapet lovpriser både Kystverket, Kystvakten og 330-skvadronen etter den utrolige redningsaksjonen. (Foto: Michal Procajlo)

Det hele startet 10 dager i forveien. Kapteinen og hans mannskap på fire var på vei mot Grønland. Oppdraget var som så mange før; å skaffe planktonprøver fra isen i det arktiske området. Eugeniusz Moczydłowski har arbeidet som forsker i 25 år, og forteller at han blant annet har jobbet ved Universitetet i Warzawa.
Like før de kom fram til sin destinasjon ved iskanten rundt Grønland, streiket motoren.

– Vi fikk ikke start på den, og klarte ikke å reparere den. Vi konkluderte med at det eneste riktige var å returnere, uten motorkraft.

Kastet 360 grader rundt

De hadde fulgt med på værmeldingen, og visste at det skulle blåse opp. Men situasjonen var ikke uvanlig. Vind opp mot sterk storm, var vanligvis ikke noe problem, forteller kapteinen.

REDNINGSHELT: Fartøysjef Hermod Haukenes forteller om en utfordrende, men vellykket redningsaksjon. (Foto: Dan Boström /TV 2)
REDNINGSHELT: Fartøysjef Hermod Haukenes forteller om en utfordrende, men vellykket redningsaksjon. (Foto: Dan Boström /TV 2)

– Men dette var spesielt. Vi trakk inn i kahytten da det virkelig blåste opp. Plutselig kjente vi at vi ble løftet opp, og kastet rundt. Alt ble mørkt, og vi forsvant under. En enorm bølge kastet skuten vår 360 grader rundt. Da vi kom opp igjen, var masten knekt, forteller han.

Reddet av radio

Mannskapet om bord var bekymret. Kapteinen mente de kunne klare det, men skjønte likevel at han ikke hadde noe valg.

– Jeg har et prinsipp som kaptein, og det er at min første oppgave er å sikre mitt mannskap. Skuten må alltid komme i andre rekke, forteller han.

Derfor tilkalte de hjelp, som raskt nådde 330-skvadronen på Sola. Et Sea King ble sendt i skutens retning, men de hadde ingen eksakt posisjon. Utfordringene stod i kø.
Vinden fortsatte å herje.

– Vi så ingenting med hjelp av nattsynsbrillene og så dem heller ikke på radar. Vi lokaliserte jo båten ved hjelp av peilesystemet, og fikk etter hvert radiokontakt med dem, forteller fartøysjef Hermod Haukenes til TV 2.

– Som på film!

Redningsaksjonen var ifølge kapteinen, som hentet ut av en James Bond-film.

– Vi fikk tak i et tau, og fikk beskjed om å dra det mot oss. I andre enden skimtet vi redningsmannen, som firte seg ned fra helikopteret med tau. De var utrolig profesjonelle, og fikk på oss nødvendig utstyr. Så heiste de oss opp, én etter én, sier han.

KNUST: Masten, kommunikasjonsutstyr og mye annet ble ødelagt i stormen. Nå håper kapteinen å samle nok penger til å reparere skuten sin. (Foto: Lars Christian Økland /TV 2)
KNUST: Masten, kommunikasjonsutstyr og mye annet ble ødelagt i stormen. Nå håper kapteinen å samle nok penger til å reparere skuten sin. (Foto: Lars Christian Økland /TV 2)

Redningsaksjonen var over på omtrent 20 minutter. De fem ble flydd til land, og sjekket av medisinsk personell. Utrolig nok ble ingen i mannskapet skadet i hendelsen.

Kystverket satte i gang søk etter skipet, og søndag ettermiddag fikk de øye på Magnus Zeremba.

– Jeg vet at hun tåler en del, men jeg var ikke sikker på at hun ikke var godt til bunns. Det var en fantastisk nyhet å få, sier kapteinen.

Vil reparere skuten

Nå er kapteinen landfast i Bergen, og har foreløpig ikke klart for seg hvor lenge han blir værende. Skadene på skuten hans kunne utvilsomt vært verre, men er likevel svært kostbare. I kahytten er alt kastet rundt. Forskningsresultater, soveposer og mat ligger strødd. Han håper å skaffe nok penger til å få motoren reparert. Klarer han det, vil han sette kursen hjem mot Polen.

– Jeg har veldig blandede følelser, det er vanskelig å beskrive. Jeg er utrolig takknemlig for at vi klarte oss så bra som vi gjorde, men situasjonen med skuten er fortvilende. Jeg er en mann som ser fremover, og jeg må bare finne en løsning på dette, sier kaptein Eugeniusz Moczydłowski.

– Evig takknemlig

Han ønsker å rette en tydelig takk til de som har hjulpet ham.

– Jeg er evig takknemlig for den utrolige redningsaksjonen. De som reddet oss har verdens flotteste jobb, å redde livet til mennesker. I tillegg vil jeg takke alle de som var involvert i å finne skuten min, og få den tilbake hit. De har gjort mer enn nødvendig, og bevart alt som kunne reddes. Jeg har ikke ord, sier han.