Tesla Model S (i midten) har virkelig flyttet grensene for hvor langt en elbil kan gå mellom ladingene. Men nå kommer de tradisjonelle bilprodusentene etter.
Tesla Model S (i midten) har virkelig flyttet grensene for hvor langt en elbil kan gå mellom ladingene. Men nå kommer de tradisjonelle bilprodusentene etter.

Snart skal elbilene gå dobbelt så langt

Her kan Tesla få tøff konkurranse

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rundt 200 kilometer er maksimal rekkevidde for de fleste elbilene på markedet i dag, med unntak av Tesla. For noen kjøpere er det nok, men for andre gjør rekkevidden at de sitter på gjerdet og venter med å kjøpe elbil.

Dette er da også noe verdens bilprodusenter er veldig obs på. Gjennom research og kundeundersøkelser har de kartlagt at rekkevidden bør nærme seg det dobbelte før elbiler virkelig kan bli aktuelt for de store massene. Derfor jobbes det også intenst med utvikling på dette området.

Halv pris

Helt sentralt oppe i dette er en bilmodell som Tesla for lengst har annonsert. Deres Model 3 (etter Model S og Model X), er ventet å kunne gi elbilene et solid gjennombrudd, hvis Tesla lykkes med sin strategi.

Her er det uttalte målet en rekkevidde på over 300 kilometer, til halvparten av prisen av en Model S. I Norge vil det bety startpris et sted mellom 250.000 og 300.000 kroner. Og det er ingen hemmelighet at dette er en bil konkurrentene frykter.

Så billig blir Teslas nye storselger

Ingen konkurrenter

Nå avslører bransje-nettstedet autonews.com at bilgiganter som Volkswagen, Ford, Nissan og General Motors alle jobber med planer om modeller som skal gå rett i strupen på Tesla Model 3 og gi den modellen langt tøffere konkurranse enn Tesla nok kunne ønske seg.

Så langt har Model S i praksis ikke hatt noen konkurrenter. I bilbransjen var det nok også veldig mange som i starten trakk på skuldrene av Teslas satsing på elbiler. Det var ikke mange som trodde dette kunne lykkes, i en bransjen som er preget av store og tunge aktører med rike tradisjoner.

Tesla Model X_: Ser du hva som mangler her?

Bedre batterier

Tesla har så langt gjort dette til skamme. Foreløpig er de en svært liten aktør og langt fra noe volummerke. Men lykkes de med Model 3, vil det bli en liten revolusjon for Tesla. Da vil de også utgjøre en langt større trussel for verdens bilgiganter.

De har til gjengjeld muligheten til å utnytte stordriftsfordeler og også fordele utvikingskostnader over flere modeller og store volumer.

En liten X-faktor oppe i dette er også utviklingen av batteriteknologien. Her er det ventet at mye vil skje i årene som kommer. Bedre, kraftigere og mer effektive batterier, vil kunne gi langt bedre rekkevidde enn i dag, uten at bilene blir uforholdsmessig tunge.

Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden

Nissan Leaf er en av pionerene blant elbilene. Når den kommer i andre generasjon, er det ventet kraftig økning i rekkevidden sammenlignet med dagens modell.
Nissan Leaf er en av pionerene blant elbilene. Når den kommer i andre generasjon, er det ventet kraftig økning i rekkevidden sammenlignet med dagens modell.

Elbil med plass til syv? Sjekk denne!