Nye Mustang var en av de siste bilene Alan Mulally presenterte, før han ga seg som Ford-sjef. Dette er en viktig imagebygger for Ford, og bilen kommer også til Norge. Foto: Scanpix.
Nye Mustang var en av de siste bilene Alan Mulally presenterte, før han ga seg som Ford-sjef. Dette er en viktig imagebygger for Ford, og bilen kommer også til Norge. Foto: Scanpix.

Jobbet halve året – tjente 175 millioner

Det er lønnsomt å være bilsjef!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Alan Mulally takket for seg som toppsjef i Ford i fjor sommer, var det etter åtte år med ekstrem innsats. På de åtte årene hadde han snudd bedriftskulturen i Ford, ryddet opp i modellutvalget og ikke minst: Fått økonomien i selskapet på fote igjen.

Og samtidig hadde han fylt opp sin egen bankkonto godt også. Bare i fjor kunne Mulally hente ut en samlet lønn på 175 millioner kroner. Ikke verst for et halvt års jobb!

Samlet sett kunne Mulally innkassere over 1,6 milliarder kroner i løpet av de åtte årene han ledet Ford. Svært mye av dette var bonuser, som slo inn etter hvert som Ford snudde blodrøde tall til sorte.

Annerledes erfaring

Da Mulally begynte i Ford, tok han over et selskap i dyp krise. Svake økonomiske resultater over mange år, modeller som ikke var på høyde med konkurrentenes og mye intern uro gjorde at Ford-styret tok et dristig valg da han ble ansatt.

I utgangspunktet var det nesten uhørt å hente en sjef med null erfaring fra bilbransjen. Mulally kom fra flyprodusenten Boeing, der han hadde gjennomført en imponerende snuoperasjon. Oppdraget var å gjøre det samme i Ford.

Jobben ble nok langt tyngre enn han hadde sett for seg. For her var det ikke nok å få Ford på rett kjøl igjen. Mulally fikk også finanskrisen i fanget.

Finanskrisen tok livet av dette bilmerket

Maktkamp og intriger

Både Chrysler og General Motors (GM) gikk i praksis konkurs, Ford kom seg gjennom med en nødskrik, mye takket være at de hadde startet på tøffe omstillinger for finanskrisen kom.

Karismatiske Mulally ledet på sin helt egne måte. Han var kjent for å være uhyre metodisk, samtidig som han var dyktig med å få teamene rundt seg til å trekke i samme retning.

Ford var beryktet for en bedriftskultur basert på maktkamp og intriger. Det aksepterte ikke Mulally, og mange måtte pakke sakene sine og forlate selskapet fordi de ikke var villige til omstilling.

Dette er bilen VW-sjefene angrer på 

Eget luksusmerke

I dag er Europa den store utfordringen for den nye Fords-sjefen, Mark Fields. Ford har tapt store penger i vår del av verden de siste årene, og har blant annet slitt med utdaterte modeller.

Nye Ford Mondeo som kom på markedet rundt årsskiftet, var over to år forsinket fordi Ford la ned sin fabrikk i Belgia og flyttet produksjonen til Spania, for å spare penger. Det har også gjort at flerbruksbilene S-Max og Galaxy har blitt forsinket.

En hodepine for Ford, er at stadig flere kunder i Europa velger premiummerker . Dermed kommer de mer folkelige merkene i skvis, og må i stor grad selge på pris. Dette håper Ford å komme rundt ved å etablere Vignale som et eget undermerke. Her handler det om mer eksklusive og påkostede utgaver av eksisterende bilmodeller, først ut er egne Vignale-versjoner av Mondeo og S-Max.

PS: Etter at han ga seg i Ford, gikk Alan Mulally inn i styret i Google. Sikkert ikke en jobb uten utfordringer, det heller!

S-Max Vignale: Skal skjemme bort familier som trenger mye plass

– Vi har vært på vei ut av business i 40 år, er et av mange berømte sitater fra Alan Mulally. Hans regime førte til store endringer i Ford. Det ble han også klekkelig betalt for!
– Vi har vært på vei ut av business i 40 år, er et av mange berømte sitater fra Alan Mulally. Hans regime førte til store endringer i Ford. Det ble han også klekkelig betalt for!

Denne bil-sjefen har lyst til å gå ned i lønn