Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fem dager er gått siden den 28 år gamle co-piloten, Andreas Lubitz, stengte ute kapteinen, vendte Germanwings-flyet mot bakken og tok med seg 149 mennesker i døden.

Nylig ble det kjent at piloten var psykisk syk og den tragiske hendelsen har ført til en debatt om håndteringen av pilotenes mentale helse i luftfart-Norge.

– Kan kanskje bli et myndighetskrav 

Verken Norwegian eller SAS har noen inngående psykologiske tester av pilotene før de ansettes, men nå vurderer Norwegian å innføre en slik kontroll.

– Det er riktig at vi ikke har en slik test, men dette kan kanskje bli et resultat avhengig av hvordan denne debatten utvikler seg. Kanskje kan dette også bli et myndighetskrav, sier flygeleder Gudmund Taraldsen i Norwegian Air AS.

Taraldsen mener det tidligere var lagt mer vekt på testing av pilotenes mentale helse.

– Det har jo vært fast tidligere at man hadde psykologiske tester for pilotene. Dette synes jeg godt kan debatteres igjen på bakgrunn av hva som har skjedd, sier han.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, forteller til TV 2 at de bruker all erfaring fra flyulykker og -hendelser i sikkerhetsarbeidet. 

– SAS vurderer på egne vegne rutiner og standarder, lytter til anbefalinger, og gjør endringer basert på myndighetenes pålegg om slike vil komme, sier Johansen.

Vil se nærmere på forslaget

Luftfarttilsynet vil vurdere en slik test før ansettelse som et av flere tiltak for å unngå at piloter med psykiske problemer får sette seg bak spakene.

– Vi synes alle forslag som bidrar til at helsekravene oppfylles. Det tar vi utgangspunkt i at vi skal se nærmere på. Det at det er flyselskapene selv som foreslår dette, er noe vi skal lytte godt til, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, som er seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfarttilsynet.