Se den tidligere dødsbrannsmistenktes egne bilder fra Scandinavian Star

Den danske trailersjåføren Erik Mørk Andersen døde på lugaren på Scandinavian Star, men fikk likevel skylden for mordbrannen. Nå innrømmer politiet at de tok feil. 

– Sett med dagens opplysninger mener vi at det ikke er grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, sier politioverbetjent og prosjektleder Terje Bechmann Dahl i Oslo politidistrikt.

Erik Mørk Andersen ble mistenkt for å ha tent på brannen om bord på Scandinavian Star. Foto: Privat
Erik Mørk Andersen ble mistenkt for å ha tent på brannen om bord på Scandinavian Star. Foto: Privat

Den oppsiktsvekkende konklusjonen kommer etter at en stor gruppe etterforskere har gjenopptatt deler av sakskomplekset etter den mest alvorlige mordbrannen i Norge etter andre verdenskrig.

Norge var på vei inn i påskemodus i 1990 da vogntoget med Mørk Andersen og og en kollega rullet inn på kaien i Oslo. Sterkt forsinket la Scandinavian Star fra kai med kurs for Fredrikshavn. Om bord var mange barnefamilier som skulle feire påsken i Danmark.

TV 2 har nå fått tilgang til flere bilder de to tok på den fatale ferjeturen. Se flere bilder i videoen over.

Utpekt på tynt grunnlag

Rundt klokken 02 natt til palmelørdag dør 158 av passasjerene om bord. En person dør senere av skadene. Blant de 159 er Mørk Andersen og Porsborg.

TV 2 kan for først gang vise bildene som Mørk Andersen tok med sitt eget kamera.

Mørk Andersen hadde tidligere vært innblandet i brannstiftelser i Danmark, og var den eneste politiet utpekte som gjerningsmann. Men det fantes ingen beviser mot den danske mannen.

Branneksperter mener det har vært mellom fire og seks branner om bord, men dette ble aldri etterforsket på 90-tallet.

Hemmelig rapport får slakt

Alt som skjedde etter at kapteinen gikk fra borde var utenfor mandatet i 1990. Politiet har også denne gangen valgt å bruke de samme brannfaglige ekspertene.

Rapporten er holdt hemmelig etter at den ble levert i januar i år. Men nå er den gjennomgått av to branningeniørene som er tilknyttet Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

– Brannen er så stor, så unormal og så intens at det er helt naturlig å ta for seg det i denne type rapport, sier Håkon Winterseth i Firesafe til TV 2, og suppleres av kollega Ståle Eilertsen:

– Man er nødt til å se på hvorfor det oppstår brann et helt annet sted i skipet mange timer senere enn det som er undersøkt.

– Unomraliteter må omtales

Alle passasjerskip er bygget etter internasjonale brannstandarder. Skipsbranner er fryktet. Derfor bygges skipene opp med brannceller og skott som skal hindre spredning. De to mener ekspertrapporten ikke bruker faglige metoder.

I flere lugarområder var temperaturen så høy at det bare var pulver og små beinfragmenter igjen av mennesker. Til sammenlikning brennes lik på over 1100 grader i minst to timer. Da er det fortsatt knoklene intakt.

– Alle slike unormaliteter må omtales når man skal ta for seg brannforløpet, understreker Winterseth.

Tidligere brigadeleder i Oslo brannvesen, Thor Kristiansen, var på skipet dagen etter brannene var slokket. Tross 30 år erfaring med branner; de mange intense brannene kan ikke forklares.

– For å få til slike branner, må man ha tilførsel av brennbar væske eller noe annet.

Politiet ønsker ikke å kommentere kritikken.

Store politiressurser

Det var sommeren 2014 politimester Hans Sverre Sjøvold i Oslo politidistrikt og Riksadvokaten bestemte at deler av saken skulle etterforskes på nytt.

Etter langvarig press fra pårørende og en gruppe frivillige ble det bestemt å se nærmere på et mulig økonomisk motiv for brannstiftelsen, samt hvordan brannene kunne blusse opp og spre seg til ulike deler av ferja.

– Vi har i denne etterforskningen avhørt over 30 personer. Betydelige mengder dokumentasjon er innhentet, og jeg har stor tro på at det vil kunne opplyse saken bedre. Når det gjelder en helhetlig oppklaring av hele saken i straffesaksporet, så er det lite sannsynlig, sier Dahl.

I slutten av mars bestemte Stortinget at mordbrann ikke lenger er foreldet etter 25 år. Dermed kan etterforskningen fortsette så lenge politiet finner det nødvending.

Egen gransking

Stortingsrepresentant Jan Bøhler (Ap) har flere ganger tatt opp saken i Stortinget. Han kjenner flere familier på Oslo Øst som mistet sine om bord.
I vinter ble det klart at Stortinget skal oppnevne en egen granskingskommisjon for Scandinavian Star-saken.

– Den skal ta tak i alle faktiske fohold. Alle steiner skal snus slik at Stortinget kan stå overfor alle de etterlatte, pårørende og alle som er rammet for å si at «vi har gjort jobben vår og vi har ryddet opp», sier Bøhler til TV 2.

7. april blir det egen minnemarkering for at det 25 år siden brannkatastrofen. Et stort antall etterlatte og berørte, samt statsminister Erna Solberg, dronning Sonja, ordfører Fabian Stang og den danske ambassadøren i Norge kommer til å delta.