Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

BMW satser voldsomt på firehjulsdrift, og timingen er særdeles god. I alle fall i Norge. Her øker nemlig interessen for 4x4 bare mer og mer. 

BMWs familiebil, 5-serie, fikk en ansiktsløftning i fjor. I den forbindelse kom det også nye motorer – og flere modeller med xDrive. Vår testbil denne gangen er innstegsmodellen blant 5-seriene med xDrive: 520d. Startpris: 582.000 kroner. 

Spørsmålet er om den er reelt og godt alternativ til både konkurrentene, og BMWs egen 525d xDrive. Bli med og se hva vi synes:

Les også: BMW M5: Møtet med en helt, som nesten går helt galt

Hvordan er den å kjøre?

Vi har sagt det så mange ganger at det nærmer seg det kjedsommelige, men vi sier det igjen likevel: Dagens 5-serie er ikke bare BMWs mest velkjørende, store familiebil gjennom tidene, den er kanskje markedets beste i dette segmentet.

Særlig bra blir det når den utstyres med EDC-understellet, som lar deg velge ulike kjøreprogrammer, fra comfort plus til sport plus.

Med denne er BMW billigst i klassen

Sportssetene er ikke fullt så gode som komfortsetene, men byr likevel på massevis av støtte, og er behagelige også på langtur. 

Selv med trekk på alle fire, oppleves den stort sett som en bakhulsdrevet bil. I god BMW-ånd lar den deg slenge litt mer rumpa om du vil.

Men i det store og det hele, er 520d xDrive bare ekstremt stabil og trygg å kjøre. Nesten så det blir litt kjedelig ... Men så snart bakkene blir litt bratte og underlaget sleipt og glatt, er det mange som vil være svært glade for den ekstra framkommeligheten denne bilen gir, kontra en med bakhjulsdrift.

Les også: Så billig får du BMWs familiebil

Hvordan er plassen?

Bra plass i baksetet.
Bra plass i baksetet.

Bagasjerommet på 5-serie Touring er på 560 liter. Selv ikke da bilen ble lansert, var det størst i klassen. Audi A6 Avant er nøyaktig like stor, mens Mercedes E-klasse knuser begge sine to rivaler, med hele 695 liter.

Men 5-serie Touring duger for de fleste likevel. Den er rommelig nok for en vanlig familie på tur. Legger du ned ryggen på baksetene, øker kapasiteten til 1.670 liter.

Bagasjerommet er på 560 liter.
Bagasjerommet er på 560 liter.

I baksetet er det bra med plass til knærne, skulderhøyden er såpass lav at også barn kan se ut – og takhøyden tillater at høyreiste kan sitte der, uten å bekymre seg for å slå oppi taket.

Les også: Duell: Audi A6 vs BMW 5-serie

Finest utenpå eller inni?

5-serien fikk et diskret løft da den ble faceliftet. Men den var såpass vellykket fra før, at det ikke var behov for noen større grep. Dermed er det først og fremst kjennere som vil klare å skille den nyeste varianten fra den forrige.

Det letteste stedet å se forskjell på, er lyktene. De har fått mer klarglass også rundt blinklysene, og de karakteristiske LED-lysene er blitt litt mer aggressive. På modeller uten M-pakke, er også fangerne foran og bak noe annerles enn tidligere.

På innsiden har det egentlig ikke skjedd så mye. Noe av det viktigste, er det nye sportsrattet, som vi kjenner igjen fra 3-serien. Både lekkert og godt å holde i.

Infotainmentsystemet er også justert litt – og har blant annet fått menyhjul som lar deg "skrive" tall og bokstaver. Instrumenthuset i testbilen er dessuten digitalt. Dermed får du pilvisning til navigasjonen og informasjon om radio/media der også.

M-pakken gjør seg absolutt på 5-serien.
M-pakken gjør seg absolutt på 5-serien.

Men du får ikke opp kartvisning, slik som hos for eksempel Audi. Både touchpad og digitale instrumenter er for øvrig ekstrautstyr.

Her kan du lese mer om hva faceliften av 5-serien innebærer

Går den bra?

Ofte er det ikke så stor forskjell på den nedtunede bilene som blir tilpasset norske avgifter, og de med original effekt. Men dette tilfellet blir effekten redusert fra 190 til 163 hk. Det er faktisk en god del – og gir priskutt på under 15.000 kroner. 

Det merkes ganske godt på frasparket også – selv om dreiemomentet på 400 nm er beholdt. Dessuten er forbruket identisk mellom de to - 0,48 l/mil ved blandet kjøring.

Trygge kjøreegenskaper og bedre framkommelighet er noen av fordelene med xDrive firehjulsdrift.
Trygge kjøreegenskaper og bedre framkommelighet er noen av fordelene med xDrive firehjulsdrift.

0-100 km/t er oppgitt til 9,3 sekunder i testbilen, mot 8,2 sekunder med 190 hk. Det betyr ikke at "Norgesversjonen" er treg. Men det er tross alt en betydelig forskjell, uten at prisen er spesielt mye lavere.

For å sette prisforskjellen i perspektiv: 525d med 211 hk, er mindre enn ett sekund raskere enn 520d med 190 hk. Men her er avviket i pris på hele 72.300 kroner ...

I hverdagen fungerer likevel 163 hk isolert sett helt utmerket, ikke minst takket være en svært effektiv, åttetrins automatgir.

BMW 520d xDrive

Motor: 2.0-liter, 4-sylindre

Effekt: 163 hk/400 nm

0–100 km/t: 9,3 sek.

Bagasjerom: 560 liter / 1670

Forbruk: 0,51 l/m

CO2-utslipp: 127 g/km

LxBxH: 4907 x 1860 x 1462 mm

Pris: Fra 582.000 kroner, pris testbil: 869.00 kroner

Her finner du masse stoff om både nye og gamle BMW 5-serie

Konklusjon:

At BMW har lykkes med både 5-serien og sin strategi med å spre xDrive nedover i modellrekkene, er det ingen tvil om. 

I skrivende stund er det BMW 5-serie som byr på den rimeligste, store familiebilen med firehjulsdrift blant de tre tyske statusmerkene.

Men om målet er mest mulig bil og ytelser for pengene, ville vi likevel lagt de 14.000 kroner til på bordet, og fått fulleffektsversjonen på 190 hk (596.100 kroner), eller Mercedes E250 4Matic – med 211 hk (602.600 kroner). 

Audi A6 Avant med quattro koster 684.600 kroner, da med 211 hk, og er således på et annet prisnivå enn de to andre.

De fleste klarer seg fint med en stasjonsvogn som har firehjulsdrift, i stedet for en SUV.
De fleste klarer seg fint med en stasjonsvogn som har firehjulsdrift, i stedet for en SUV.

Les også: Kan man forlange mer av en vinterbil?