Lørdag er den store ulykkesdagen i påsken. I påsken under ett er det 15 prosent flere skader enn i ukene før og etter. Foto: Scanpix.
Lørdag er den store ulykkesdagen i påsken. I påsken under ett er det 15 prosent flere skader enn i ukene før og etter. Foto: Scanpix.

I dag bør du bare være ekstra på vakt

Nå er det nemlig ulykkes-topp.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Du er ikke den eneste som skal på påskeferie.

Det sier fagsjef motor, Roger Ytre-Hauge, i Frende Forsikring. Han venter skadetopper i trafikken palmelørdag og påskeaften.

– Tidligere år har vi sett at antall skader denne utfartslørdagen i påsken er hele 70 prosent høyere enn snittet for resten av påsken, sier Ytre-Hauge.

Tall fra Finans Norges trafikkskadestatistikk (TRAST) viser 8.231 materielle skader i trafikken i løpet av påsken i fjor. Av disse var det 2.096 eneulykker, 298 møteulykker og 209 ulykker i forbindelse med forbikjøring, skriver siste.no.

Les også: Det er hit vi reiser i påsken

Skiller seg markant ut

I tillegg kommer personskadene. Selv om påsken var sen og mild i fjor, ble det registrert 96 personskader i påskeuken. 34 av dem på fredag og lørdag i palmehelgen.

– Det er de store reisedagene i påsken som skiller seg markant ut, sier fagsjefen. I tillegg til fredag og lørdag før påske, er det skjærtorsdag og påskeaften som er mest ulykkesbelastet.

– Påsken sett under ett har vi 15 prosent flere skader enn i ukene før og etter påske, forteller Ytre-Hauge.

Les også: Slipp køen – og spar penger

Det tyngste nederst

Det er når temperaturen ligger rundt null grader at det er som glattest på veiene.

– Det er for sent å senke farten når bilen ligger i grøften. Du må huske at bremselengden øker når det er glatt. Tilpass kjøringen etter forholdene, med riktig fart og riktig avstand, råder fagsjefen. Han minner også om å pakke bilen riktig.

– Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flyvende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon, sier han. Må du bråbremse i 50 km/t, kan en 20-kilos sekk komme flygende som et prosjektil på 1,25 tonn.

– Pakk det tyngste nederst og inn mot seteryggen, og sikre løs last, oppfordrer fagsjef Roger Ytre-Hauge.

Les også: Nå kan det bli enklere å feriere slik

Uoppmerksomhet

Han understreker at uoppmerksomhet er årsak til mange ulykker.

– Når du kjører bil, skal du kjøre bil. Du skal ikke hold på med telefon, radio og GPS, aviser eller barbering mens du kjører. Vi har sett mye rart, sier Roger Ytre-Hauge. (ANB).

LES OGSÅ: Disse bilmerkene er innblandet i flest ulykker